Er is alle aanleiding voor om oude plannen voor de bouw van een LNG terminal in de Eemshaven nu uit de kast te halen. In de Eemshaven kan uitstekend een tweede terminal in Nederland voor de aanlanding van vloeibaar gas (LNG) worden gerealiseerd. Dat zou aantrekkelijk zijn voor Groningen en de Eemshaven, en Nederland hoeft dan minder Russisch gas te importeren.
Dat zegt directeur Harm Post van Groningen Seaports. Hij reageert daarmee op uitlatingen van minister Kamp van economische zaken die zei dat het verminderen van de gaswinning in Groningen zou kunnen leiden tot een grotere afhankelijkheid van Russisch gas.
Maar volgens de directeur van Groningen Seaports hoeft dat niet per definitie het geval te zijn. In Rotterdam staat sinds enige tijd een LNG terminal, maar volgens Harm Post zou er in Nederland nu makkelijk een tweede bij kunnen.
‘De aanlanding van vloeibaar gas kan zeer aantrekkelijk zijn. Als je een LNG terminal optimaal gebruikt,kan deze in 15 tot 20 % van de Nederlandse gasbehoefte voorzien. Aangezien we er nu al een hebben in Rotterdan zouden we met een tweede terminal in maar liefst dertig tot veertig procent van de gasbehoefte in Nederland kunnen voorzien.’
Volgens directeur Post werden er enkele jaren geleden plannen gemaakt voor een terminal in de Eemshaven, en werden daar ook vergunning voor gegeven. Het terrein dat er voor was gereserveerd is nog steeds beschikbaar. ‘Het oude plan kan dus zo weer uit de kast worden gehaald!’.
De bouw van een tweede LNG terminal in de Eemshaven zou volgens Post een geweldige economische impuls kunnen betekenen voor Groningen. ‘Het betekent ook dat je minder Gronings gas kunt winnen en dat je tot in lengte van dagen kunt voorzien in een groot deel vande Nederlandse gasbehoefte, en je hoeft niet bij Rusland aan te kloppen’’.
De aanleg van een LNG terminal betekent wel een forse investering. ‘Minister Kamp zal misschien zeggen: “Mooi, maar laat het maar aan de markt over”. Dat kan ook wel, maar het zou wel heel mooi zijn wanneer hij de bouw van de terminal zou willen stimuleren.’
De bouw van een LNG terminal in de Eemshaven kan relatief snel beginnen: deze zou al over een jaar kunnen starten, waarna de terminal over drie jaar klaar kan zijn.