The Passion heeft €533.920 aan extra inkomsten opgeleverd door directe bestedingen van bezoekers aan de binnenstad op de dag dat The Passion plaatsvond in Groningen. Dit blijkt uit een afstudeeronderzoek naar de impact van The Passion onder begeleiding van Marketing Groningen.
De bijgestelde kijkcijfers inclusief de herhalingen laten zien dat er bijna 4 miljoen mensen naar de TV-uitzending van The Passion hebben gekeken.
In het afstudeeronderzoek dat onder verantwoordelijkheid van Marketing Groningen is uitgevoerd, zijn 266 enquêtes afgenomen onder de 20.000 bezoekers van The Passion. 71,% van de ondervraagden gaf aan speciaal voor The Passion naar Groningen te zijn gekomen. De bezoekers kwamen voor 85% uit de noordelijke provincies en de overige 15% uit Noord Holland en midden Nederland. Bezoekers gaven gemiddeld € 37,60 uit tijdens hun bezoek in Groningen in winkels, aan eten en/of drinken en aan overnachtingen. Dit komt neer op ruim € 533.920 aan extra inkomsten voor de stad Groningen door directe bestedingen van bezoekers die speciaal voor The Passion naar Groningen kwamen op 17 april jl.
Lange termijn effect
In dit bedrag is het lange termijn effect niet meegenomen: bezoekers die The Passion op TV hebben gezien en Groningen als bestemming voor een weekendje weg zien. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat 63,8% van de respondenten na hun bezoek aan The Passion nog een keertje terug wil komen naar Groningen. Bezoekers waardeerden Groningen als evenementenstad met een gemiddeld rapportcijfer 8.
Bijgestelde kijkcijfers
De mediawaarde van het evenement The Passion is onschatbaar. Uit bijgestelde kijkcijfers blijkt dat 3,5 miljoen mensen naar de live uitzending van The Passion hebben gekeken. Ook de herhalingen en uitzending gemist behaalden maar liefst 464.842 kijkers.