Bereikbaarheid & Verkeer

ANWB gaat voor nul CO2-uitstoot: hoe duurzamer de reis, hoe hoger de vergoeding

Voor (grote) organisaties wordt duurzame mobiliteit steeds belangrijker. De ANWB, met 5.000 medewerkers verspreid over het land, is al goed op weg en heeft een duidelijke ambitie: in 2030 moet de CO2-uitstoot van de medewerkers met 50 procent zijn gereduceerd ten opzichte van 2016. Belangrijk wapen in die strijd is de zelf ontwikkelde vervoerladder: hoe duurzamer de medewerker reist, hoe hoger de vergoeding, die uiteindelijk kan oplopen tot ruim 100 euro per maand. Dat meldt de Groninger Ondernemers Courant.


Leestijd: 2 minuten

We spreken 2019 – pre-coronatijdperk dus – als de ANWB besluit een geheel nieuw mobiliteitsbeleid te ontwikkelen. “We waren ons daarin bewust van de voorbeeldfunctie die wij als mobiliteitsorganisatie hebben”, zo vertelt Simone Eeken, HR-adviseur Compensation & Benefits bij ANWB. “We wilden dan ook een soort van ‘koploper’ worden: een partij die andere organisaties en bedrijven weet te inspireren.”

Vervoerladder

En dat lijkt gelukt. Aan de hand van drie concrete doelen – nul CO2-uitstoot, geen files en geen dodelijke verkeersslachtoffers – is er door de ANWB een ‘vervoerladder’ opgesteld voor het woon-werkverkeer. Het principe ervan is simpel: hoe duurzamer je reist, hoe hoger de vergoeding die je ontvangt.

De eerste trede van de ladder is meteen de meest duurzame en dus ook het meest lucratief: medewerkers die een dag thuiswerken, ontvangen daarvoor een vergoeding van 2,15 euro (onbelast) per dag. Wie fietsend of lopend naar het werk gaat, betreedt de volgende trede en ontvangt daarvoor 18 cent per kilometer. Reizen met het OV? Dan kom je op de derde trede en krijg je een OV-kaart 100 procent vergoed. Minst aantrekkelijk is het om de auto te pakken: dat levert een vergoeding van 15 cent per kilometer op, met een maximum van 40 km enkele reis.

Per dag bepalen hoe je reist

Het meest bijzondere aan de hele vergoedingsladder is wel dat medewerkers per dag kunnen bepalen hoe ze reizen, en ook binnen die reis weer uiteenlopende vergoedingen kunnen krijgen. “Dat betekent in de praktijk dus dat je de ene dag misschien een keer met de auto naar het werk gaat, maar de volgende dag de trein pakt. Lopend naar het station, met de trein naar de locatie waar je werkt, en voor de ‘last mile’ een OV-fiets? Geen probleem,” stelt Eeken. Als extra stimulans om duurzaam te reizen, kunnen medewerkers een subsidie voor de aanschaf van een (e-)fiets aanvragen of 1.000 euro subsidie voor een elektrische auto.

De eerste stip op de horizon dient zich al in rap tempo aan: de CO2-uitstoot in 2030 moet 50 procent lager liggen dan in 2016, zo is de ambitie van de ANWB. Het uiteindelijke doel is dat er in 2050 met zakelijke reizen nul CO2 wordt uitgestoten. Dankzij het mobiliteitsbeleid, dat in 2021 in werking trad, gaat het al behoorlijk de goede kant op: ten opzichte van 2016 is de CO2-uitstoot binnen de ANWB al met 55 procent gedaald.

Rapportageverplichting vanaf 1 juli 2024

De vervoerladder vraagt van medewerkers dat ze in een speciaal programma dagelijks bijhouden hoe ze reizen en met welk vervoermiddel. De ANWB is daarmee al klaar voor de toekomst, of beter gezegd: klaar voor de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit. Want: werkgevers met meer dan 100 werknemers zijn vanaf 1 juli volgend jaar verplicht de zakelijke reizen van hun medewerkers bij te houden en ook te rapporten over het woon-werkverkeer. “Dat doen we nu al, dus daarmee kunnen we straks meteen aan die verplichting voldoen.”