Bereikbaarheid & Verkeer

Bussen rijden volgens zaterdagdienstregeling, maar wel met extra vroege bussen

De bussen van Qbuzz rijden in Groningen en Drenthe vanaf sinds dinsdag op werkdagen volgens de zaterdagdienstregeling. Wel worden er extra 'vroege bussen' ingezet.


Leestijd: 2 minuten

Qbuzz past dienstregeling aan wegens personeelstekort
Qbuzz past dienstregeling aan wegens personeelstekort

Extra ritten voor bereikbaarheid ziekenhuizen
Op veel buslijnen rijden met name ’s morgens extra ritten om te zorgen dat mensen op tijd op hun werk kunnen komen. Hierbij is rekening gehouden met de bereikbaarheid van ziekenhuizen in Groningen en Drenthe. Op zaterdag zelf rijdt de daadwerkelijke zaterdagdienstregeling zonder de extra ritten en op zondag rijdt de zondagdienstregeling. De dienstregeling van de (extra) ritten is beschikbaar op www.qbuzz.nl/gd

Zaterdagdienstregeling op werkdagen
Tijdens de zaterdagdienstregeling rijden er minder bussen, rijden ze soms niet de hele route en/of starten de bussen later met rijden. Qliners Emmen – Groningen, Assen – Groningen en Drachten – Groningen rijden bijvoorbeeld niet 4 tot 12 keer per uur, maar 2 keer per uur. 

Extra ritten op buslijnen in heel Groningen en Drenthe
Buslijnen starten met de zaterdagdienstregeling later dan op werkdagen. Qbuzz en het OV-bureau hebben op veel lijnen extra vroege ritten ingepland om zo veel mogelijk reizigers op tijd op hun bestemmingen te laten komen. Q-link lijnen 3 en 4 vanuit Leek en Roden krijgen daarom een extra rit met aankomst om 5:50 uur bij het UMCG en Qliner 310 krijgt een extra rit om 6:05 uur vanuit Veendam. 

Er is bij het bepalen van waar extra ritten nodig zijn goed gekeken naar de bereikbaarheid van ziekenhuizen in Drenthe en Groningen. Het is immers van cruciaal belang dat medewerkers van ziekenhuizen, maar ook medewerkers in andere door het kabinet benoemde vitale sectoren, op tijd op hun werk kunnen komen.

Een overzicht van alle extra ritten is beschikbaar op de website van Qbuzz (www.qbuzz.nl/gd). De extra ritten zijn uiterlijk 19 maart beschikbaar in de reisplanners. 

Suggesties voor verbetering
Qbuzz en het OV-bureau hopen dat met inzet van de extra ritten reizigers op tijd hun bestemming kunnen bereiken. Mochten reizigers desondanks problemen ervaren bij het bereiken van hun bestemming, dan verzoeken wij hen contact op te nemen met de klantenservice van Qbuzz. Dit kan bijvoorbeeld via chat en het contactformulier op www.qbuzz.nl/gd, telefonisch via 0900 – 728 99 65 en via whatsapp 06 – 57 47 4275.