Bereikbaarheid & Verkeer

Duizend vrachtwagens per dag tijdens Bietencampagne: “een uitdaging van jewelste”

Tijdens de Bietencampagne rijden er elke dag weer zo’n duizend vrachtwagens van en naar de Suikerfabriek van Cosun Beet Company in Hoogkerk. Het is aan Henk Mantingh, logistiek manager bij Cosun, de taak om dit transport in goede banen te leiden. Een logistieke uitdaging van jewelste.


Leestijd: 2 minuten

Duizend vrachtwagens per dag tijdens Bietencampagne: “een uitdaging van jewelste”
Duizend vrachtwagens per dag tijdens Bietencampagne: “een uitdaging van jewelste”

In Hoogkerk staat een van de twee fabrieken van suikerproducent Cosun Beet Company. Grofweg tussen september en januari zijn de fabrieken volop in bedrijf: dan is het de Bietencampagne en worden de bieten van het land gehaald en naar de fabriek gebracht om daar te worden verwerkt tot suiker. Alleen al in Hoogkerk gaat het om 29.000 ton bieten per dag. Voor de aanvoer daarvan rijden elke dag opnieuw zo’n duizend vrachtwagens af en aan.

Als logistiek manager is Henk Mantingh verantwoordelijk voor het transport van de bieten van het land naar de fabriek. “Het rooien en het vervoer van de bieten gaat dag en nacht door.” Het gaat om een continu proces, verduidelijkt Mantingh. “Dat zorgt meteen ook voor een natuurlijke spreiding, waardoor niet alle vrachtwagens tegelijk in Hoogkerk arriveren”, zo vertelt hij in de Groninger Ondernemers Courant.

Voor de logistiek manager is het dan ook vooral een uitdaging om ervoor te zorgen dat alle chauffeurs op de hoogte zijn van de actuele werkzaamheden in en rond de stad. Mantingh staat daarvoor in nauw contact met zowel Combinatie Herepoort als Groningen Bereikbaar. “Ik heb regelmatig overleg met Groningen Bereikbaar en daarnaast krijg ik eens in de paar weken een uitgebreid en gedetailleerd overzicht van alle komende werkzaamheden, afsluitingen en omleidingen.”

Mantingh gaat vervolgens met die informatie aan de slag. “Ik pluis het helemaal door. Welke omleidingen zijn voor ons relevant en welke niet? Alle relevante omleidingen verwerk ik vervolgens in een document, waarbij ik met afbeeldingen duidelijk maak welke omleidingsroutes de chauffeurs moeten nemen.” Een hele klus. “Ik ben er soms wel een dag in de week mee kwijt.” De manager informeert de chauffeurs niet zelf; dat zou met honderden rijders een bijna onmogelijke opgave zijn. In plaats daarvan stuurt hij de documenten naar zijn contactpersonen bij de verschillende transportbedrijven waar Cosun mee werkt. Zij informeren op hun beurt de chauffeurs.

De ene afsluiting heeft voor de aanrijroutes meer impact dan de andere. Mantingh wijst als voorbeeld op de recente gedeeltelijke afsluiting van de westelijke ringweg, begin november. “Dat had best veel impact, vooral voor de vrachtwagens uit zuidelijke richting afkomstig van de A28: zij moesten gedurende anderhalve week per rit veertien minuten omrijden. Een kostbare zaak. ” De manager probeert er de voordelen maar van in te zien. “We moeten even door de zure appel heen. Als alles straks klaar is, hebben we er enorm veel profijt van. Alleen al een Julianaplein zonder verkeerslichten: dat scheelt per rit misschien wel een paar minuten tijd. Met duizend ritten per dag tikt het qua tijdwinst dan behoorlijk aan.”

Fotografie: Jan Buwalda