De perronkap kwam in vier losse delen van per stuk 20 ton aan gewicht, 24 meter lang en 5 meter breed naar de bouwplaats toe, zo valt te lezen op de website van Groningen Spoorzone. Daarbij werd vier keer groot transport ingezet. Vooral de breedte van het transport zorgde voor een uitdaging op de route. Om de transporten te kunnen laten passeren, werd in overleg met de gemeente een deel van de parkeerplaatsen langs de route afgezet.
Hijsen en plaatsen
De eerste twee delen van de perronkap kwamen op vrijdag 31 januari al vroeg in de ochtend aan. Ze werden met een hijskraan vanaf de vrachtwagen naar hun definitieve plek gehesen. Op maandag 3 februari kwamen de andere twee delen op de bouwplaats om in te hijsen en te plaatsen. In de middag lagen alle delen op hun plek. De komende weken vinden er afrondende werkzaamheden plaats aan de perronkap, zoals het aanbrengen van dakbedekking en glas.
Treinverkeer
De treinen konden gewoon blijven rijden, het hijsen van de perronkapdelen gebeurde wanneer er geen treinen langskwamen.
Groningen Spoorzone
De uitbreiding van station Groningen Europapark is onderdeel van het project Groningen Spoorzone. Daarin werkt ProRail samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Groningen, de gemeente Groningen en NS aan aanpassingen aan sporen en stations tussen Haren en Groningen. Dat leidt tot een goede bereikbaarheid van de stad en de regio.
Foto's: Spoorzone Groningen
Bereikbaarheid & Verkeer
Extra perronkap Groningen Europapark geplaatst
Station Groningen Europapark heeft er een extra perronkap bij. De komst van de perronkap is onderdeel van de uitbreiding van het station met een extra spoor en een nieuw perron. Dat is hard nodig, want op het station worden de komende jaren meer reizigers verwacht.
Leestijd: 1 minuut