Volgens Aanpak Ring Zuid was het afgelopen week zowel tijdens de ochtend- als de avondspits op verschillende plekken drukker. De benodigde reductie van het autoverkeer met 20 procent is dan ook niet op alle dagen gehaald: op dinsdag en donderdag was er te veel autoverkeer in de spits op de wegen in en rond Groningen. Dat had volgens Aanpak Ring Zuid ook te maken met het slechte weer.
Drukte in Groningen-West
Op alle routes in Groningen-West is het drukker dan verwacht. Ook het openbaar vervoer ondervindt hinder in deze hoek van de stad. We zien dat het op de Van Iddekingeweg drukker is dan normaal. Dat komt mogelijk doordat automobilisten zich er niet bewust van zijn dat de 'oude' route via de Van Ketwich Verschuurlaan weer geopend is, stelt de organisatie. Daarnaast was in de eerste week van fase 5 de nieuwe verkeerssituatie nog niet goed opgenomen in Google Maps. Bekeken wordt welke maatregelen genomen kunnen worden om de omleidingsroute aantrekkelijker te maken. “Op deze manier kunnen we onder andere Groningen-West ontlasten”, aldus Aanpak Ring Zuid.
De route Stationsweg – Griffeweg – Sontweg is drukker geworden. Om te voorkomen dat het verkeer in de stad en in de wijken vastloopt, blijft het van belang dat automobilisten de omleidingsroute via de ringwegen volgen. Er zijn daarom extra routeborden geplaatst aan de oostkant van de stad (Sontweg/Bornholmstraat). Op de ringwegen zijn de verkeerslichten iets anders afgesteld om meer verkeer te kunnen verwerken.
Sinds de start van fase 5 zijn ook in de wijk Helpman enkele tijdelijke maatregelen genomen om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Deze maatregelen moeten ook voorkomen dat het autoverkeer zijn weg gaat zoeken door de smalle straten in de wijk. Afgelopen week kwamen er meldingen binnen over verkeer dat tegen de rijrichting inrijdt. Er zijn extra borden geplaatst op de Goeman Borgesiuslaan.
Vervolg
Voor komende week zijn geen nieuwe afsluitingen gepland. Waar nodig en waar mogelijk worden maatregelen getroffen, zodat het verkeer, met name het OV en de hulpdiensten, doorgang kan vinden. Hierbij valt te denken aan het anders afstellen van verkeerslichten of de inzet van verkeersregelaars.
De oproep om de auto zoveel mogelijk te laten staan, blijft van kracht. “Pak de fiets of het OV, en moet je toch met de auto, mijd dan de spits en parkeer op een P+R-terrein aan de rand van de stad.”