Eind september is de fietsbrug over de noordelijke ringweg geplaatst. Daarmee is de doorfietsroute Winsum – Groningen bijna klaar. “De aannemer is bezig met afrondende werkzaamheden. Het streven is dat fietsers begin december over de brug rijden. Vanaf dan kan het fietsverkeer vanuit Winsum ook in de stad Groningen zoveel mogelijk ongehinderd doorfietsen”, vertelt Rolf Dijkstra, beleidsmedewerker Actieve Mobiliteit bij de provincie Groningen. De route start aan de zuidkant van Winsum en loopt tot de Diepenring in Groningen, een totale lengte van ongeveer 13 kilometer.
Andere kenmerken van een doorfietsroute: ruimte om elkaar veilig in te halen, fietsers hebben zoveel mogelijk voorrang als de route een andere weg kruist, er staan weinig verkeerslichten en bij gladheid wordt er zo snel mogelijk gestrooid.
Doorfietsroute naar Leek
Het eerste deel van de doorfietsroute Leek – Groningen is afgelopen voorjaar opgeleverd. Dit is het deel dat de Hoofdstraat tussen Midwolde en Lettelbert volgt. “Het gaat niet om een vrijliggend fietspad of een fietsstrook, maar de fietsers delen hier de weg met het overige verkeer, alleen is de fietser nu de hoofdgebruiker. Het overige verkeer is er te gast en wordt op verschillende manieren afgeremd”, aldus Dijkstra.
Doorfietsroute Assen – Groningen
De aanleg van de doorfietsroute Assen – Groningen vordert en is nu voor ruim de helft af. Aan de Groningse kant kunnen fietsers over het fietspad tussen de Van Ketwich Verschuurlaan en de P+R Haren. Aan de Drentse kant kunnen ze de route gebruiken vanaf sluis De Punt tot aan de Groningerweg en de Onlandweg tot aan het centrum van Assen. Zo kan er al op 15 van de 27 kilometer worden doorgefietst. Op dit moment werkt een aannemer aan het gedeelte tussen de loswal, ter hoogte van de Meerwegbrug in Haren, en de Witte Molen. Verder is na de zomer begonnen met de keuze voor de route voor het gedeelte van de Ketwich Verschuurbrug naar de Parkbrug in de stad langs het Noord-Willemskanaal.
‘Route Haren – Zuidlaren vraagt om nauwkeurigheid’
De doorfietsroute Haren – Zuidlaren ligt nu op de tekentafel. Deze route moet vanaf 2026 aansluiten op de populaire doorfietsroute van Haren naar Groningen via de Kerklaan en de Helperzoom. “Het bepalen van de exacte route is een hele puzzel”, zegt Jeroen Gaasterland, omgevingsmanager bij de provincie Groningen. “De route gaat namelijk sowieso door waardevol cultuurhistorisch en archeologisch landschap. Daarom is een nauwkeurige afweging en goede afstemming met de omgeving nodig.” Het team dat namens de gemeente Groningen, gemeente Tynaarlo, provincie Drenthe en provincie Groningen werkt aan de keuze voor de route, heeft zich uitgebreid laten informeren en adviseren door bewoners, gebruikers en belanghebbenden. Volgens planning kunnen de betrokkenen nog dit jaar reageren op de voorgestelde voorkeursroute. Daarna volgt de bestuurlijke besluitvorming. In 2026 kunnen dan de eerste delen van de route worden aangelegd. “Ook bij het ontwerp en de aanleg betrekken we de omwonenden en gebruikers.”
Dit artikel stond ook in de Groningen Bereikbaar-krant najaar 2024. Lees de hele krant hier.