Mark Boumans (VVD) is intensief betrokken bij het maken van plannen om Groningen de komende decennia bereikbaar te houden. Ook per spoor. Zo is hij onder meer lid van de Stuurgroep Groningen Spoorzone.
Deze stuurgroep heeft plannen ontwikkeld om Groningen ook per trein bereikbaar te houden. Met de plannen is een investering gemoeid van 236 miljoen euro.
Meest in het oog springend onderdeel van de plannen betreft een revitalisatie van het Hoofdstation en het omliggende Stationsgebied. Zo komen er tunnels onder het station, komen er meer sporen en is Groningen straks geen eindstation meer, maar kunnen treinen, bijvoorbeeld uit Leeuwarden, ook doorrijden.
In 2020 moet het station daarnaast klaar zijn voor een uitbreiding van de treindienstregeling. Dankzij deze investeringen kan het aantal passagiers dat dagelijks via het Hoofdstation aankomt of vertrekt, groeien van 35.000 naar 45.000 per dag.
Noodzaak
Voor zijn werk heeft Mark Boumans intensief overleg met de Groningse en noordelijke ondernemersorganisaties. "Wat ik prettig vind aan mijn activiteiten is dat iedereen er wel van overtuigd is dat we echt maatregelen moeten nemen om te voorkomen dat Groningen dichtslibt door het autoverkeer. En het is echt van deze tijd dat veel bedrijven nadenken over een mix aan vervoer voor hun medewerkers: soms per auto, soms op de fiets of e-bike of soms thuis werken. Dat zet echt zoden aan de dijk!"
Station
Kan de gedeputeerde zich ook verheugen op het resultaat van de ontwikkelingen die hij nu in gang helpt te zetten? "Ja! Ik vind het echt prachtig om mee te mogen denken over plannen voor het Stationsgebied. Een van de dingen waar ik naar uitkijk is dat Groningen straks geen eindstation meer is. Treinen uit Leeuwarden, Bremen of Delfzijl kunnen dan gewoon doorrijden."
Bron: Groninger Ondernemers Courant, november 2014. Mail naar info@remove-this.groc.nl voor een gratis abonnement op de papieren editie van deze krant.
==
Alles over de plannen voor het Hoofdstation op: