Bereikbaarheid & Verkeer

‘We schitteren in Groningen ook op het gebied van onze mobiliteit teveel in stilte’

Groningen Bereikbaar werd ooit opgericht om de stad Groningen bereikbaar te houden tijdens een aantal grote infrastructurele projecten, zoals de zuidelijke ringweg en de aanpak van het Hoofdstation. “We begonnen ooit vooral met het beperken van de hinder door werkzaamheden en het goed communiceren over de bereikbaarheid van de stad”, legt directeur Wilko Huyink uit in de papieren Groninger Ondernemers Courant.


Leestijd: 1 minuut

Slimme vraag: waarom zijn al die wegafsluitingen nodig?
Slimme vraag: waarom zijn al die wegafsluitingen nodig?

“Dat doen we nog steeds, maar nu heeft Groningen Bereikbaar zich ontwikkeld tot de spil in een mobiliteitsalliantie, die zich bezighoudt met slimmer werken en reizen en netwerkmanagement. En dat doen we in Groningen – met z’n allen – echt ontzettend goed. Vanuit het hele land vragen ze ons hoe we dat doen…”

Voor heel Groningen was het een bijzonder jaar en dat was voor Wilko Huyink en Groningen Bereikbaar niet anders. “Tot eind februari waren we ontzettend druk met de voorbereidingen van de grote treinstremming in mei. Toen kwam corona. Alle plannen en acties konden in de prullenbak. Uiteindelijk had niemand door dat veel treinen in mei wekenlang niet hebben gereden.”

De knop ging in de eerste lockdown dus om bij Groningen Bereikbaar. ‘Captains’ (directeuren van partnerbedrijven en -organisaties) schakelden half april in bij het eerste online Captains Breakfast. “We dachten allemaal dat we een paar weekjes last zouden hebben van corona. Maar toch kregen we de opdracht om…>>>

Lees het hele interview met Wilko Huyink op de website van de Groninger Ondernemers Courant.