Bereikbaarheid & Mobiliteit

Hoe blijft de snelgroeiende Zernike Campus bereikbaar? 

De Zernike Campus is één van de snelst groeiende campussen van Nederland. En dat betekent: werk aan de winkel op het gebied van de bereikbaarheid van de campus. Hoe blijft de Campus in de toekomst toegankelijk én leefbaar? Michael Myles, programmaleider mobiliteit bij Zernike Campus, vertelt.  


Leestijd: 3 minuten

Bij de campus wordt al langer gewerkt aan de bereikbaarheid. Dat moest ook wel, want tijdens de grootschalige projecten Operatie Julianaplein in 2022 en Operatie Ring Zuid moest alles op alles gezet worden om de stad bereikbaar te houden en zo min mogelijk auto’s op de weg te hebben. Die projecten werden bij de Campus aangegrepen om alvast goed aan de weg te timmeren op het gebied van duurzame mobiliteit, ook voor de toekomst. Dus ook nu Operatie Ring Zuid is afgerond, blijft bereikbaarheid een belangrijk thema. 

Het Zernikecomplex stamt uit de jaren zestig, vertelt Myles. Inmiddels zitten er op de campus meer dan 250 bedrijven en ruim 50.000 studenten. Het wordt gezien als een van de belangrijkste campussen van Nederland. En ondertussen groeit de campus door. Op het gebied van mobiliteit heeft de campus drie belangrijke pijlers: bereikbaarheid, duurzaamheid en innovatie, zoals vastgelegd in de actieagenda Smart Mobility Campus 2022-2030.  

Parkeren 

Een van de grootste uitdagingen voor de campus: parkeren. De parkeerdruk is nu al hoog, en in de toekomst wordt dat alleen maar meer, als er niets verandert. Op dit moment wordt veel ruimte op het terrein ingenomen door parkeerplaatsen. “In de toekomst willen we de auto’s meer aan de randen van de campus, met kleinere parkeerhubs”, zegt Myles. Die parkeerhubs moeten gemakkelijk bereikbaar zijn via de ringweg. Met zulke hubs blijft het ‘centrum’ van de Zernike autovrij.  

Autoluw 

Dat past ook binnen de bredere ambitie van een autoluwe campus in 2030. “De campus is in transitie. Er komen nieuwe functies bij, zoals studentenwoningen. Dus we moeten kijken naar een leefbare campus”, zegt Myles. “We willen niet helemaal autovrij worden”, verduidelijkt hij. “Dus we blijven wel bereikbaar voor auto’s, maar we willen ze liever niet overal hebben rondrijden.  

Mobiliteit 

Maar om de campus bereikbaar te houden is meer nodig, ook van de bedrijven en instellingen. En hun medewerkers.“We zetten in op duurzame mobiliteit”, vertelt Myles. Kort gezegd betekent dat: minder mensen met de auto, meer deelmobiliteit, meer mensen op de fiets, het OV of thuiswerken.” 

Maar hoe krijg je medewerkers zover? “Daar hebben we gelukkig de afgelopen jaren veel ervaring mee opgedaan tijdens de grootschalige werkzaamheden aan Operatie Ring Zuid.” Groningen Bereikbaar adviseerde toen bedrijven over hoe ze hun medewerkers ertoe konden bewegen minder met de auto te reizen.  

Nieuw parkeerbeleid Hanze  

En dat is ook onderdeel van de strategie van de campus. De Hanze is bijvoorbeeld in september gestart met een met nieuw parkeerbeleid: mensen die dichterbij wonen dan 15 kilometer, krijgen niet meer automatisch een parkeerplek. In plaats daarvan zijn er regelingen zoals een ov-vergoeding, en zijn er regelingen om fietsen aantrekkelijker te maken. De RUG stelde al eerder een soortgelijk beleid in. “Er is daarbij wel gekeken naar uitzonderingen”, verzekert Myles. “Als je bijvoorbeeld dichterbij woont dan 15 kilometer, maar het ov sluit niet goed op elkaar aan, dan geldt het strengere parkeerbeleid niet.” 

De Hanze is ook een pilot met elektrische deelauto’s gestart. Medewerkers kunnen voor hun zakelijke afspraken zo’n deelauto gebruiken. “Het mooie van samenwerken via de campus: als iets bij één bedrijf succesvol is, kunnen we dat snel onderling delen. De initiatieven komen van de partijen zelf, maar we trekken zoveel mogelijk samen op.”  

Fotografie: Jan Buwalda

Dit artikel staat ook in de fysieke Groninger Ondernemers Courant, herfst 2025.