Bereikbaarheid & Verkeer

Hoogste punt station bereikt

Met 9,43 meter is het hoogste punt van van alle bouwwerken van het project Groningen Spoorzone bereikt. Het gaat om het buschauffeursverblijf.


Leestijd: 2 minuten

Hoogste punt station bereikt
Hoogste punt station bereikt

Ruimte voor pauze

Het stalen skelet van zo’n 53 bij 6 meter dat vlakbij de bouwkeet van Strukton staat, moet straks meer worden dan alleen een buschauffeursverblijf. Het grootste deel heeft wel dat doel: aan de westkant van het gebouw komt straks een personeelsverblijf voor buschauffeurs. Dat is een ruimte van zo’n 37 meter lang waar chauffeurs kunnen pauzeren en zich klaar kunnen maken om met hun rit te beginnen. Denk dan aan een keuken en kantine, maar ook ruimte waar chauffeurs zich kunnen omkleden en kunnen overleggen.

Meer dan een chauffeursverblijf

De rest van het gebouw wordt ingericht met installatievoorzieningen, zoals transformatoren en verdeelinrichtingen. Deze voorzien het hele station straks van stroom. Denk hierbij aan de verlichting op het perron en in de reizigerspassage, maar ook aan de roltrappen, de bewegwijzering, de reisinformatieschermen, de liften en de winkels. Ook komt in het installatiedeel van het gebouw de aansturing van de schermen met reisinformatie voor de bussen. De verwarming en stroom voor het buschauffeursverblijf worden hier natuurlijk ook in geregeld.

Foto: Groningen Spoorzone
Foto: Groningen Spoorzone
Foto: Groningen Spoorzone
Foto: Groningen Spoorzone
Foto: Groningen Spoorzone
Foto: Groningen Spoorzone

Dicht op het vuur en midden op het busperron

Het gebouw staat straks op het busperron, aan de oostzijde van het busstation. Dat is een strategische plek, omdat het hier dichtbij de busbuffer staat. Als een chauffeur de bus op de buffer parkeert, is het maar een klein stukje lopen naar de plek om te pauzeren of de dienst af te ronden. En het is makkelijk voor de chauffeurs om vanaf deze plek zicht te houden op wat er op het busstation gebeurt.

Voor wie het gebouw niet in hoeft, biedt het ook uitkomst. Een deel van de overkapping van het busperron wordt straks rondom het gebouw aangebracht waardoor je rondom het gebouw ook droog kunt staan. Het gebouw sluit daardoor in vormgeving aan op de rest van de overkappingen op het station.

De volgende stappen

Afgelopen zomer werd de fundering geplaatst voor het verblijf, daarop is nu het stalen skelet gebouwd. De volgende stappen zijn het dichtmaken van de wanden, het plaatsen van de ramen en deuren en de overkapping. Zodra het gebouw wind- en waterdicht is, worden de stroomvoorzieningen geïnstalleerd. Die zijn natuurlijk nodig om het station van stroom te voorzien. Dat is ook de reden dat we het gebouw nu bouwen. Voordat het busstation in gebruik wordt genomen, wordt het personeelsverblijf voor de buschauffeurs netjes ingericht. 

Bovenste foto: Groningen Spoorzone