IKEA Groningen telt ruim duizend medewerkers, verspreid over de winkel aan de Sontweg en het zogenoemde remote customer meeting point. Vanuit de duurzaamheidsgedachte moedigt Ikea personeelsleden aan om zo ‘groen’ mogelijk naar het werk te reizen: liever lopend, fietsend of met het ov dan met de auto.
Om beter inzicht te krijgen in het reisgedrag van medewerkers liet Ikea via Groningen Bereikbaar een postcodescan uitvoeren. Zo’n scan brengt in kaart wat voor medewerkers de meest logische en duurzame manieren van reizen naar hun werk zijn. “Het liet ons goed zien waar nog potentieel zit,” vertelt Evelyn Cairo-Goris, directeur van IKEA Groningen.
Uit de scan blijkt dat voor ongeveer 70 procent van de medewerkers lopen of fietsen de meest duurzame optie is. Zij wonen binnen een straal van 15 kilometer van de Sontweg. In de praktijk ligt dat aandeel nu nog rond de 60 procent. “Dat komt deels door de werktijden,” legt Cairo-Goris uit. “Sommige diensten beginnen al om zes uur ’s ochtends en de late diensten eindigen pas rond middernacht. Dan is lopen of fietsen niet altijd ideaal.”
Toch probeert IKEA het fietsen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Zo is er een grote, overdekte fietsenstalling met voldoende laadpunten voor elektrische fietsen. Medewerkers kunnen bovendien een fiets leasen. Naar aanleiding van de postcodescan adviseerde Groningen Bereikbaar om ook een fietsplanregeling in te voeren om de aanschaf van een goede fiets verder te stimuleren.
Voor medewerkers die verder dan 15 kilometer van de vestiging wonen, stimuleert IKEA het reizen met het openbaar vervoer. Dat doet het bedrijf door een volledige ov-vergoeding te bieden, een beleid dat al jarenlang voor Nederland geldt. Toch erkent Cairo-Goris dat de auto soms praktischer is. “We horen van collega’s die in de provincie wonen dat ze soms liever met de auto komen, omdat ze hun kind eerst naar school of opvang brengen.” Als medewerkers dan toch de auto pakken, dan liefst elektrisch of hybride. Op het parkeerterrein zijn daarom voldoende laadpalen aanwezig, en uitbreiding daarvan staat op de planning.
Ook klanten worden gestimuleerd om duurzaam te reizen, al komt het merendeel met de auto naar de Sontweg. “Ons verzorgingsgebied beslaat de drie noordelijke provincies, dus veel klanten komen van ver,” legt Cairo-Goris uit. “Bovendien zijn we een cash & carry-bedrijf: wat je koopt, neem je meteen mee dus ja, dan is de auto vaak wel zo handig.”
Om dat autoverkeer toch zo groen mogelijk te maken, zijn er twintig laadpunten voor klanten en kunnen ze tegen een kleine vergoeding een van de twee bakfietsen gebruiken. “Daar wordt veel gebruik van gemaakt, vooral door studenten,” vertelt Cairo-Goris. De vestiging onderzoekt de mogelijkheid om deze bakfietsen te vervangen door elektrische varianten.
Ook de thuisbezorging is inmiddels volledig elektrisch. IKEA Groningen fungeert bovendien als distributiecentrum, waar dagelijks veel vrachtwagens af en aan rijden. Voor deze vervoerders is er een speciaal laadplein ingericht om ook hen te stimuleren groener te rijden.
Fotografie: Jan Buwalda
Dit artikel staat ook in de nieuwste Groninger Ondernemers Courant. Klik hier om de hele krant online te lezen.Op de site van de GROC kun je ook je gegevens achterlaten, zodat je voortaan vier keer per jaar de krant gratis op de mat vindt.




