Dat meldt de Groninger Ondernemers Courant.
Met een vloeroppervlak van zo’n 4.000 vierkante meter is Jumbo Foodmarkt Groningen de grootste Jumbo-vestiging van Maripaan en de grootste Jumbo boven de rivieren. En de klanten? Die komen dan ook overal vandaan. Duitsland zelfs, en Delfzijl, maar ook Leek, Roden, Bedum en Drachten om maar eens wat te noemen.
“We hebben als Foodmarkt echt een regiofunctie”, verduidelijkt Van der Sluis. En dat maakt Operatie Ring Zuid extra zuur. “We kunnen die functie nu amper vervullen. Boodschappen moet iets zijn wat ongecompliceerd is. Nu is het voor de klanten elke keer weer uitzoeken wat de snelste en makkelijkste weg is.”
En dat is niet het enige dat speelt. Er kwamen altijd veel werknemers van omliggende bedrijven in hun pauze even een broodje of drankje halen. Maar die laatste doelgroep laat zich tussen de middag een stuk minder zien: er werken veel meer mensen thuis dan vóór Operatie Ring Zuid. Van der Sluis wijst op verschillende bedrijven in de buurt van zijn Foodmarkt. “Soms denk ik dat het er wel uitgestorven moet zijn.”
Al die thuiswerkende forenzen zijn natuurlijk goed voor minder drukte op de weg, maar voor Van der Suis is het eigenlijk een nadeel. “Het is natuurlijk hartstikke goed dat er zoveel mensen thuis werken, maar ik merk de gevolgen. Eerder kwamen ze massaal een broodje halen, koffiedrinken in het Foodmarkt café, of deden ze na het werk nog even boodschap. Die inkomsten ben ik nu kwijt.”
Samenwerking Groningen Bereikbaar
Om de schade zoveel mogelijk te beperken en vooral om de klanten zo goed mogelijk te informeren is er tussen de Jumbo Foodmarkt en eigenaar Maripaan nauw contact met Groningen Bereikbaar. “We komen regelmatig even bij elkaar en worden tijdig geïnformeerd als er nieuwe afsluitingen en omleidingen op de agenda staan. Of we krijgen bijvoorbeeld kaartjes gemaild die wij weer aan onze klanten kunnen doorsturen. Die samenwerking is heel prettig, we worden goed op de hoogte gehouden.”
Want infomeren, dat is toch wel het toverwoord, zo heeft Van der Sluis afgelopen jaren wel gemerkt. Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en soms ook Tiktok: “we zetten alles in om onze klanten om de hoogte te brengen van afsluitingen en ze dan te vertellen waar ze wél langs kunnen.”
Ook gooit Van der Sluis regelmatig ludieke acties in de strijd. “We zijn afgelopen jaren ervaren geworden in het bedenken van leuke activiteiten en acties waarmee we toch zoveel mogelijk mensen naar de winkel trekken.” Want eerlijk is eerlijk, het zat deze vestiging van Jumbo niet mee. Eerst was er de Helperzoomtunnel die later opende dan gepland en toen deze eindelijk open ging, brak de pandemie uit. Lachend: “Je wordt op die manier wel creatief.”
Zo haalde Van der Sluis onlangs nog de bekende Youtuber Kalvijn naar de Foodmarkt. Ondanks de werkzaamheden rondom Ring Zuid brengt zo’n actie dan toch heel veel mensen op de been. Nog een voorbeeld: een social media-campagne voor bezoekers uit Duitsland. Zodra ze de grens passeerden, kregen ze op hun socials een reclame van Jumbo Euroborg te zien met stoopwafels, drop en koffie in de hoofdrol en na een bezoek kregen ze een pakje stroopwafels mee
De Foodmarkt-manager en zijn team kunnen ondertussen niet wachten tot 2 september, het moment waarop de nieuwe zuidelijke ringweg in gebruik kan worden genomen. “Dat is voor ons echt een feestmoment. Geloof me: dan gaat de vlag uit!”