De spoorwegkruising stond bekend als een van de meest onveilige plekken in de stad Groningen, tenminste in de beleving van inwoners. Fietsers, auto’s en bussen moesten hier samen vanuit verschillende richtingen het spoor oversteken. Wie voorrang had was niet voor iedereen duidelijk. De kruising moest vanwege de veiligheid in 2020 voorgoed dicht toen er een vierde spoor werd aangelegd tussen stations Groningen en Groningen Europapark.
Fiets- en wandelroute
Nu komt er op de plek van die chaotische kruising een tunnel voor fietsers en voetgangers: de Esperantotunnel. De tunnel maakt deel uit van de fiets- en wandelroute die van oost naar west door het Zuiderplantsoen loopt. Deze route verbindt de Herewegbuurt, aan de westkant van het spoor, met de Oosterpoortbuurt, aan de oostkant.
Tunnelbak
Al in 2017 werden de eerste werkzaamheden aan de Esperantotunnel uitgevoerd. Het treinverkeer werd toen een korte periode stilgelegd vanwege de bouw van de nabijgelegen Helperzoomtunnel. Aanpak Ring Zuid heeft die stremming van het treinverkeer benut door een betonnen tunnelbak onder het spoor aan te leggen. De tunnelbak is daarna vol met zand gestort, omdat daarna eerst weer andere werkzaamheden uitgevoerd moesten worden.
In 2019 is namelijk tegen de noordzijde van de ringweg een tijdelijke noordbaan gebouwd. Deze liep deels over de plek heen waar de tunnel komt. Nu de oude ringweg wordt gesloopt, komt deze ruimte weer vrij. Dat betekent dat de werkzaamheden aan de tunnel weer opgepakt kunnen worden. De werkzaamheden gaan in augustus 2024 van start.