Fietsers, auto’s en bussen kunnen al vanaf eind 2015 over de nieuwe Sontbrug van Meerstad naar de binnenstad van Groningen. Deze brug over het Winschoterdiep verbindt de Sontweg met de Sint Petersburgweg.
De brug krijgt een doorvaarthoogte van 3,80 meter en een doorvaartbreedte van 18 meter. Op de brug komen twee rijstroken voor het autoverkeer, een busstrook richting stad en aan de noordkant een fietspad voor twee richtingen en een voetpad.
De Sontweg en de Sint Petersburgweg krijgen ook een nieuw profiel. Zo krijgt de Sontweg busbanen in beide richtingen. Op de Sint Petersburgweg komen twee rijstroken voor autoverkeer, een busbaan de stad uit en een middenberm/linksafstrook. De Driebondsweg blijft fietspad.
Stand van zaken
Hoofdaannemer BAM heeft de pijlers waarop de brug steunt gereed. Boven op de pijlers komen de liggers. De liggers verbinden de pijlers en vormen de basis voor de zogenaamde brugdekvelden. Deze worden volgestort met beton. Als de brug klaar is, is in totaal zo’n 6.000 m3 beton in de Sontbrug verwerkt.
Het beweegbare deel van de brug bestaat uit twee stalen delen, ‘vallen’ genaamd. Machinefabriek Rusthoven uit Groningen heeft deze als onderaannemer van de BAM gemaakt.
Onlangs zijn de vallen buiten de loods met grote kranen (om)gekeerd en verplaatst voor het aflassen van de bovenzijden. Aan de bovenzijde worden stalen dekplaten bevestigd. Het totale gewicht per val is circa 550 ton. Als het laswerk gereed is, wordt de val voorzien van meerdere lagen verf. Deze verf beschermt de brug tegen weersinvloeden en vergroot de levensduur. Daarna zijn de vallen gereed voor plaatsing op de betonnen pijlers. Eind mei worden de vallen geplaatst vanaf het water.
De bouw van de brug volgen? Zie daarvoor de webcams: groningen.nl/sontbrug
Wegwerkzaamheden in de stad
Wilt u weten waar op dit moment wordt gewerkt aan wegwerkzaamheden in de stad, ga dan naar de site van Groningen Bereikbaar of klik op:
http://www.groningenbereikbaar.nl/werkzaamhedenkaart/routeplanner-en-werkzaamhedenkaart/