Bereikbaarheid & Mobiliteit

Luxe en brede doorfietsroutes trekken dagelijks 17.000 fietsers 

Super-de-luxe XXL-fietspaden, extra breed, en met onderweg géén of zo min mogelijk verkeerslichten. Dat zijn de doorfietsroutes, waarvan de provincie Groningen er momenteel zes telt. Zo’n 17.000 Groningers fietsen er dagelijks overheen om snel en comfortabel naar hun werk op school te gaan. 


Leestijd: 2 minuten

Doorfietsroutes zijn niet zomaar fietspaden, vertelt Saskia Zwiers, Coördinator Fietsbeleid bij de provincie Groningen. “Ze hebben een paar extra’s die fietsen nog aantrekkelijker maken”, zegt ze. Meest in het oog springend is de breedte: waar ‘gewone’ fietspaden 2,5 meter breed zijn, zijn deze XXL-paden 4 meter breed. Fietsers hebben daarmee alle ruimte om met z’n tweeën naast elkaar te fietsen, waarbij er ook nog genoeg ruimte is voor passerende fietsers. Daarnaast is het wegdek glad, goed onderhouden én wordt er bij winterweer ‘met prioriteit’ gestrooid. Nog een plus: “Verkeerslichten zijn er bijna niet, waardoor je nog meer tijd bespaart.”  

Zes doorfietsroutes  

Op dit moment telt de provincie Groningen zes doorfietsroutes: van de stad naar Zuidhorn, Bedum, Ten Boer, Winsum, Roden en Assen. Die laatste, meteen ook de langste van allemaal, is zo goed als klaar: alleen in de stad Groningen en in de omgeving van de Witte Molen bij Haren moeten nog wat puntjes op de i worden gezet.  

Dan zijn er ook nog een aantal doorfietsroutes waar nog aan gewerkt wordt. Zwiers wijst als voorbeeld op de route naar Leek. Die route wordt in stukjes aangelegd en is naar verwachting in de zomer van volgend jaar gereed. Ook in de maak: een XXL-fietspad tussen de stad en Zuidlaren. Het gedeelte tussen de stad en Haren ligt er al; het deel tussen Haren en Zuidlaren is in 2027 klaar.  

Ook tussen de stad en Harkstede en Meerstad komt een doorfietsroute. Hier worden de komende jaren enorm veel woningen gebouwd en dat is de reden dat de provincie en de gemeente Groningen zo snel mogelijk ook een doorfietsroute op dit traject willen. De aanleg staat gepland voor 2027.  

De eerste doorfietsroute, die naar Zuidhorn, werd geopend in 2012. In de jaren daarna volgden de andere vijf. Het effect is enorm, zegt Zwiers. “Op de zes routes die nu klaar zijn, fietsen gemiddeld 29 procent meer fietsers dan vóór de aanleg van de fietsroute.” De teller staat op ruim 17.000 dagelijks gebruikers; ofwel zo’n 10 procent van alle forenzen.  De route van en naar Haren is een van de meest populaire routes: elke dag zijn er ruim 6.300 forenzen en fietsers die op dit stuk lekker doortrappen. Maar de cijfers van Winsum spannen de kroon, zegt Zwiers. “Hier zorgde de doorfietsroute voor een verdubbeling van het aantal fietsers.”  

Uit onderzoek blijkt dat de fietsers de doorfietsroutes waarderen met gemiddeld een dikke 8. Ook niet onbelangrijk, zegt Zwiers: zo’n 65 procent van de gebruikers reisde eerst met de auto en heeft vanwege het comfort en gemak de auto verruild voor de fiets. “Op de fiets heb je geen last van files, het is gezond en geen CO2-uitstoot”, somt ze de voordelen nog maar eens op.  

Dit artikel staat ook in de nieuwste Groninger Ondernemers Courant. Klik hier om de hele krant online te lezen.Op de site van de GROC kun je ook je gegevens achterlaten, zodat je voortaan vier keer per jaar de krant gratis op de mat vindt.