Bereikbaarheid & Mobiliteit

Nog volop mobiliteitsuitdagingen na afronding ringweg en station

De werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg zijn klaar en ook bij het Hoofdstation zit een groot deel van de klus erop. Maar dat betekent niet dat de mobiliteitsuitdagingen in Groningen voorbij zijn. Dat bleek dinsdagochtend tijdens het 21e Captains Breakfast van Groningen Bereikbaar, gehouden in Energiehub 050 op het Suikerunieterrein. Ruim vijftig grote en middelgrote werkgevers, ondernemers en bestuurders uit Noord-Nederland waren aanwezig om te praten over de toekomst van mobiliteit in de regio. “We moeten aan de bak.”


Leestijd: 3 minuten

Foto | Jan Buwalda
Foto | Jan Buwalda

Impact van 36.000 nieuwe woningen

De cijfers spreken voor zich: tot 2040 komen er in de Regio Groningen–Assen 36.000 nieuwe woningen en 28.000 arbeidsplaatsen bij. Volgens Harmke Vlieg, directeur/secretaris van de gelijknamige organisatie, is de impact daarvan op mobiliteit enorm. “Al die extra bewoners en werknemers zorgen voor flink wat extra verkeersbewegingen,” benadrukte ze.

De ruimtelijke opgaven zijn zo groot dat de regio Groningen–Assen door het Rijk is aangewezen als een van de zestien NOVEX-gebieden. Tot 2040 is naar schatting 3,4 miljard euro nodig voor noodzakelijke investeringen, waaronder het nieuwe station bij het Suikerterrein, de aanpak van de westflank van de stad, de ontsluiting van Meerstad en onderzoek naar de bereikbaarheid van de oostflank.

Samenwerking is daarbij cruciaal, aldus Vlieg: niet alleen met het Rijk, maar ook met werkgevers en onderwijsinstellingen. “Of het nu gaat om het voorkomen van hinder tijdens werkzaamheden of om het spreiden van verkeersdruk: alleen samen kunnen we dit aanpakken.”

“Meer spreiden, thuiswerken of overstappen op ov en fiets”

Ook Joris Hoogenboom van Bonotraffics ziet voor komende jaren een hoop uitdagingen. Ondanks alle investeringen in Ring Zuid en het station, is het zeker ‘niet klaar’, betoogde hij.  Er liggen nog kansen in het spreiden van verkeersdruk: veel capaciteit in het openbaar vervoer is bijvoorbeeld overdag onbenut en ook zouden nog veel mensen de auto kunnen laten staan. Door thuis te werken, voor of na de spits te reizen, of juist door de overstap op het ov of de fiets te maken.

Waar het volgens Hoogenboom in een notendop om gaat: gedragsverandering. “Tijdens de aanpak van de zuidelijke ringweg hebben we met z’n allen laten zien dat we tot een hoop in staat zijn.” Die kant moeten we weer op. “Anders loopt het allemaal langzaamaan weer vast.”

Nieuwe ingrepen rond het station

Ook aan de infrakant staan de komende jaren nog grote projecten op stapel. Erwin Stoker van het ov-bureau Groningen Drenthe wees op de verhuizing van het busstation naar de zuidzijde van het station, die gepland staat voor de zomer van 2026. Daarna volgt de aanleg van een zogenoemde insnijding in het Emmaviaduct. De middelste twee rijbanen gaan dan naar beneden en vormen een nieuwe route vanaf Ring Zuid naar het nieuwe busstation. De buitenste rijbanen blijven, om van en naar het centrum te rijden.

De werkzaamheden hebben tijdelijk forse impact op het verkeer, maar volgens Stoker levert het project uiteindelijk veel op. “Het wordt voor reizigers straks een stuk aantrekkelijker om de bus te nemen.”

“Sluit je aan bij Groningen Bereikbaar”

Volgens verkeerswethouder Philip Broeksma liggen er dus nog flinke opgaven. “Groningen Bereikbaar moet aan de bak,” vatte hij samen. De samenwerking tussen bedrijfsleven, overheden en onderwijs blijft daarbij essentieel.

Dagelijks reizen zo’n 200.000 mensen de stad in en uit, vaak vanuit omliggende gemeenten. Broeksma deed daarom een nadrukkelijke oproep: “Buurgemeenten, sluit je aan bij Groningen Bereikbaar. We hebben elkaar nodig om de mobiliteit goed te organiseren.”

De gemeente Smallingerland (Drachten) heeft al aangegeven dat te willen doen. “We groeien als stad, maar hebben nog steeds de mentaliteit van een dorp: alles met de auto,” aldus Koen Eekma van de gemeente Smallingerland. Bij die uitdaging – reizigers motiveren de auto te laten staan – komt de ervaring van Groningen Bereikbaar goed van pas. René Schripsema van Groningen Bereikbaar benoemde dat ook Campus Groningen en de gemeenten Het Hogeland en Midden-Groningen de intentie hebben om aan te sluiten bij Groningen Bereikbaar.

Waardevolle samenwerking

Ook andere aanwezige partijen, zoals het UMCG, Mesdag en Arriva, benadrukten de waarde van samenwerking. Zo hielp Groningen Bereikbaar Mesdag via de Mobility Analyst inzicht te krijgen in herkomst en reisgedrag van medewerkers, en werkten Arriva en Groningen Bereikbaar tijdens Groningen Spoorzone samen aan eenduidige communicatie, met als resultaat aanzienlijk minder vragen bij de klantenservice.

fotografie: Jan Buwalda