Navigatiesystemen als Google Maps, Apple Kaarten, Waze en TomTom halen actuele verkeerssituaties uit een grote, landelijke database. Deze database wordt continu bijgehouden door wegbeheerders en organisaties zoals Groningen Bereikbaar.
Het is vervolgens aan de navigatieapps om de afsluitingen, omleidingen en nieuwe wegen in hun systeem op te nemen. En dat gaat wel eens mis, legt Rauwers uit. “Niet alle navigatiesystemen zijn daarin altijd even snel en accuraat. Maar partijen als TomTom, Waze of Flitsmeister zijn in het voordeel. Zij hebben een grote en actieve community van weggebruikers. Zodra er iets niet meer klopt, maken de gebruikers daar melding van, zodat het gauw kan worden aangepast.”
Rauwers raadt gebruikers dan ook aan om bij fouten altijd met de apps contact op te nemen. “Hoe meer mensen een melding doorgeven, hoe eerder het probleem is opgelost.” Evengoed, om verrassingen te voorkomen: “Check voordat je vertrekt nog wel even hoe je navigatiesysteem je naar je bestemming wil leiden.”
Borden langs de weg
En dan zijn er onderweg natuurlijk nog borden die omleidingen aangeven. “Als je die volgt, weet je natuurlijk zeker dat je niet per ongeluk op een afsluiting stuit”, zegt Rauwers. “Dus volg die borden zo veel mogelijk. Maar misschien kom je die borden niet eens tegen als je je navigatiesysteem volgt. Navigatiesystemen hebben namelijk als voordeel dat ze je al ver van tevoren kunnen waarschuwen. Zij houden rekening met afsluitingen of drukte verderop op je route. Zeker als je een lange rit maakt, is het raadzaam je navigatie aan te zetten. Ze kunnen je dan, als dat mogelijk is, tijdig een andere route aanbieden.”
Een kleine tip van de kenner, tot slot: “Betaalde navigatieapps hoeven niet per se de beste te zijn. Waze of de gratis versies van TomTom en Flitsmeister zijn heel goede alternatieven.”