Om meer CO2 te besparen hebben Rijkswaterstaat en waterschap Hunze en Aa’s in nauwe samenwerking het gehele watersysteem bekeken. Met de technische oplossing van het remmingswerk is het mogelijk om op hetzelfde niveau te kunnen spuien en schutten en tegelijkertijd CO2 te besparen.
Hilbrand Sinnema, dagelijks bestuurslid waterschap Hunze en Aa’s: “We zijn zeer content met deze ontwikkeling. Doordat naast de oude zeesluis, ook de kleine zeesluis voor het spuien ingezet kan worden, scheelt dat in inzet van gemaal Rozema. Het is zonde om een gemaal in te zetten als het water ook op natuurlijke manier de zee in kan stromen.”
Veilig in- en uitvaren
Zodra het waterpeil op het Eemskanaal boven de 70 cm stijgt, moet er water worden afgevoerd. Het waterschap doet dit door het water op zee te spuien via de oude zeesluis en indien nodig door de inzet van gemaal Rozema in Termunterzijl. Daarnaast kan Rijkswaterstaat extra water afvoeren door via de kleine zeesluis te spuien. Dit kon echter alleen als er geen scheepvaart was. Het spuiwerk veroorzaakt namelijk stromingen waardoor schepen uit koers kunnen raken. Het nieuwe remmingswerk zorgt dat schepen ook tijdens het spuien veilig de sluis in en uit kunnen varen.
Kleine sluis twee weken gestremd
De aannemer heeft de afgelopen weken voorbereidende werkzaamheden in de werkplaats uitgevoerd om de hinder voor de scheepvaart tot een minimum te beperken. Het plaatsen van de remmingswerken neemt twee weken in beslag. De remmingswerken zullen vanaf een ponton op het water worden geplaatst. Hierdoor is de kleine sluis van 28 augustus tot en met 8 september gestremd. De scheepvaart kan ongehinderd van de grote sluis gebruikmaken.