Bereikbaarheid & Verkeer

Nog volop uitdagingen: "Klus Groningen Bereikbaar zit er lang niet op"

Nu de nieuwe zuidelijke ringweg geopend is, zit de klus er voor Groningen Bereikbaar niet op. Verre van zelfs, want niet alleen komen er de komende maanden nog flink wat werkzaamheden aan, ook daarna liggen er nog behoorlijke uitdagingen op het gebied van bereikbaarheid en duurzame mobiliteit. Dat bleek dinsdagochtend tijdens een Captains Breakfast bij DUO aan de Kemkensberg in Groningen. Tal van grote en middelgrote werkgevers en bestuurders van overheden uit Noord-Nederland waren hierbij aanwezig. “Een platform als Groningen Bereikbaar blijft nodig, ook in de toekomst”, zo luidde het pleidooi.


Leestijd: 3 minuten

Groningen Bereikbaar heeft de afgelopen tien jaar een samenwerking opgebouwd met het Groningse bedrijfsleven en overheden met als doel Groningen, tijdens de aanpak van de zuidelijke ringweg en het spoor, zo goed mogelijk bereikbaar te houden. Onder de noemer ‘Captains Breakfast’ brengt Groningen Bereikbaar meerdere keren per jaar haar netwerk van bedrijven, organisaties en overheden bijeen. Niet alleen om het netwerk te informeren over werkzaamheden aan weg en spoor; steeds vaker komen ook de onderwerpen slimme en duurzame mobiliteit voorbij.

Philip Broeksma, niet alleen verkeerswethouder van de gemeente Groningen maar ook voorzitter van de stuurgroep van Groningen Bereikbaar, sprak dinsdag zijn trots uit. Zijn trots naar Groningen Bereikbaar, maar vooral ook naar het netwerk van bedrijven en organisaties dat Groningen Bereikbaar afgelopen jaren heeft opgebouwd. De succesvolle aanpak van zuidelijke ringweg is voor een groot deel ook te danken aan de inspanningen van dat netwerk, memoreerde hij.

René Schripsema, directeur van Groningen Bereikbaar, trok de vergelijking tussen duurzame mobiliteit en een goed huwelijk. “Het is nooit af. Je moet er altijd aan blijven werken.” Hij wees daarbij op werkzaamheden die er de komende jaren nog in de regio aan komen, maar ook de uitdagingen op het terrein van de mobiliteitstransitie. “Het is belangrijk om de samenwerking op dit gebied vast te houden, ook in een grotere regio. Hopelijk komt daar geld voor vrij.”

Afgelopen jaren zijn er door Groningen Bereikbaar en de partnerbedrijven al behoorlijk wat stappen gemaakt op het gebied van duurzame mobiliteit. Om de stad tijdens de werkzaamheden bereikbaar te houden en een gridlock te voorkomen, werd volop ingezet op meer gebruik van de fiets, het OV, thuiswerken en het reizen buiten de spits.

Postcodescan

En met succes, zo zegt Erik Meems, directeur/eigenaar van Century. Maar liefst 20 procent van de medewerkers van het autobedrijf komt inmiddels op de fiets naar het werk. Met dank onder andere aan de postcodescan, die Century door Groningen Bereikbaar liet uitvoeren. Kort gezegd komt zo’n scan erop neer dat op basis van de postcodes van medewerkers wordt gekeken welke mogelijkheden ze hebben om anders te reizen.

Ook Waterschap Noorderzijlvest liet door Groningen Bereikbaar zo’n scan uitvoeren. Flink wat medewerkers komen nu op de fiets naar het werk en als het aan directeur en dijkgraaf Roeland van de Schaaf ligt, is dat een blijvertje. “De zuidelijke ringweg is prachtig geworden. Laten we nu proberen er zo min mogelijk gebruik van te maken”, zei hij met een knipoog.

Jaloezie in Amsterdam

De succesverhalen bewijzen het, stelde Jos Arts van de Rijksuniversiteit Groningen: met een organisatie als Groningen Bereikbaar én diens netwerk hebben we in Groningen iets bijzonders in handen, zei hij. “Amsterdam kijkt met jaloezie naar een platform als Groningen Bereikbaar en de samenwerkingen die we hier hebben.” Hij wijst op toekomstige ontwikkelingen als de Lelylijn, maar ook klimaatverandering en -adaptatie. “Zo’n samenwerking mag je niet dood laten bloeden, die kennis en het netwerk haal je nooit meer terug.”

Die mening werd gedeeld door Klaas Holtman, voorzitter van Bedrijvenvereniging WEST. “Het is niet ‘Ring Zuid bereikbaar’ maar ‘Groningen Bereikbaar’: er liggen nog een heleboel uitdagingen waarvoor het noodzakelijk is dat we het systeem intact houden.” 

Ook Eric Bos, voorzitter van de Groningen City Club (GCC), is blij met de samenwerking. Ondernemers in de binnenstad hebben het behoorlijk voor de kiezen gehad, zegt hij.  “Maar de samenwerking is er ook op gericht om de bezoekers weer terug te halen naar Groningen.”

Agnes Mulder, directeur van VNO-NCW MKB Noord, sluit zich aan bij de pleitbezorgers: “Het is enorm belangrijk om de samenwerking die er nu ligt op een goede manier voort te zetten”, zei ze wijzend op het belang van het door laten gaan van de Lelylijn. “Ook op dat gebied is samenwerking onontbeerlijk.”