Bereikbaarheid & Mobiliteit

Pilot met deelauto’s bij Hanze: 'Echt een uitkomst'

De Zernike Campus moet in 2030 autoluw zijn, dat is althans de ambitie. Daarom is bij de Hanze een pilot van start gegaan met elektrische deelauto’s, om het gebruik van duurzaam vervoer door personeel aan te moedigen.


Leestijd: 1 minuut

Foto | Groningen Bereikbaar
Foto | Groningen Bereikbaar

Eerder is er al een speciaal fietsplan ingesteld, en daarnaast kunnen medewerkers een vergoeding krijgen als ze met het openbaar vervoer gaan.

“We horen vaak dat medewerkers best op een andere manier naar hun werk willen reizen”, zegt Monique Koller, adviseur Vastgoed en Ruimte. Maar soms heeft het ook nadelen. “Het gebeurt regelmatig dat medewerkers van de Hanze voor bijvoorbeeld een stagebezoek op een andere plek moeten zijn. Als die locatie dan moeilijk te bereiken is met het OV en je ook geen auto hebt, kan dat best lastig zijn.”

Vandaar de deelauto’s dus. Sinds april van dit jaar staan er op de Campus-locatie van de Hanze twee Volkswagens ID van CommShare, en ook in de binnenstad – bij het Wiebenga-gebouw – staat er eentje.

De pilot duurt tot eind dit jaar. Tussendoor wordt er meerdere keren geëvalueerd. De eerste evaluatie is al achter de rug, en de ervaringen lijken meer dan positief, vertelt Koller. Voor een aantal van de gebruikers zou een deelauto zelfs één van de redenen kunnen zijn de eigen auto weg te doen.

Afhankelijk van de uitkomsten van de evaluaties wordt er bepaald of de Hanze het gebruik van deelauto’s als vaste service wil aanbieden aan alle medewerkers. Wanneer, welke en hoeveel is nog niet bekend.