Ruim zes miljoen kilo op een glijbaan. Het lijkt onmogelijk, tóch gaat het gebeuren. De nieuwe Helperzoomtunnel wordt momenteel gebouwd op een 'voorbouwlocatie' en in het Hemelvaartweekend op zijn plek geschoven. Hoofduitvoerder Friso Jongeneel heeft al veel tunnelervaring, maar vindt deze wel bijzonder interessant.
Het object wordt circa 45 meter lang, 7 meter hoog, weegt ruimt 6 miljoen kilo en komt onder de bestaande spoorlijnen. Fietsers, voetgangers, auto’s en hulpdiensten kunnen straks van Helpman/Coendersborg naar de wijken aan de oostkant van het spoor. Bijzonder is dat de tunnel op een voorbouwlocatie wordt gebouwd. Friso: "We willen het treinverkeer zo weinig mogelijk hinderen. Daarom een voorbouwlocatie, anders moeten de sporen er lange tijd uit."
Zomer 2018
Als de tunnel op zijn plek ligt, worden de spoorbanen weer gemonteerd, kunnen de treinen rijden en wordt het geheel verder afgebouwd. Naar verwachting is de tunnel in de zomer van 2018 klaar voor gebruik, met gescheiden rijbanen voor fietsers en autoverkeer.
Lees het volledige verhaal op:www.aanpakringzuid.nl