Bereikbaarheid & Verkeer

Stimuleringsregeling e-bikes is een succes

De stimuleringsregeling voor e-bikes van Groningen Bereikbaar is een succes. Met de regeling worden werknemers gestimuleerd om vaker de auto te laten staan en in plaats daarvan met een elektrische fiets naar het werk reizen. De regeling geldt alleen voor werknemers van organisaties die zijn aangesloten bij Groningen Bereikbaar.


Leestijd: 2 minuten

Stimuleringsregeling e-bikes is een succes
Stimuleringsregeling e-bikes is een succes

Bij Groningen Bereikbaar zijn tot dusver 250 aanvragen binnengekomen. De regeling loopt tot einde dit jaar. In totaal kan de organisatie maximaal 450 aanvragen honoreren.

De regeling is aantrekkelijk voor mensen die niet meer in de file willen staan, maar die te ver van het werk wonen om elke dag op en neer te fietsen. Om hen te stimuleren de auto te laten staan, kunnen zij een korting krijgen als ze een elektrische fiets willen kopen. Ze kunnen die vergoeding aanvragen bij hun werkgever. De maatregel geldt alleen voor de bedrijven die zijn aangesloten bij Groningen Bereikbaar. Van de werknemers wordt vervolgens verwacht dat zij minimaal twee dagen in de week op de fiets naar hun werk komen

Met de regeling wil Groningen Bereikbaarheid een bijdrage leveren aan het bereikbaar houden van de stad in de komende jaren. Zeker als straks de Zuidelijke Ringweg op de schop gaat, is het zaak mensen te bewegen zoveel mogelijk de auto te laten staan en te kiezen voor een alternatief, zoals de elektrische fiets. Het mes snijdt dan aan twee kanten: het aantal auto’s in de spits neemt af en de forenzen die in plaats van de auto de e-bike pakken kunnen zonder oponthoud naar hun werk. Dat niet alleen: het is ook nog eens veel gezonder.

Uit een recent onderzoek van TNO kwam naar voren dat forenzen die de auto verruilen voor een e-bike zich veel fitter gaan voelen. Ook blijkt uit dat onderzoek dat de mensen die gebruik hebben gemaakt van een stimuleringsregeling daadwerkelijk op hun elektrische fiets naar het werk gaan. Na drie maanden pakte 94 procent van de ondervraagden nog steeds de fiets in plaats van de auto. Na een jaar was dit percentage 90 procent. Ook het milieu en kostenbesparing spelen een rol in het stimuleren van het gebruik van elektrische fietsen.