Wat is precies je functie binnen het project Groningen Spoorzone?
"Ik ben constructief ontwerper bij het ingenieursbureau Royal Haskoning. Als constructief ontwerper houd je je simpel gezegd bezig met de constructie achter een bouwwerk, dus de technische elementen. Ik ben onder andere verantwoordelijk voor het maken van de tekeningen en modellen van verschillende constructieve elementen op het station. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wanden, kolommen, balken, liggers en liftputten. Mijn werk begint eigenlijk met een ontwerp van de architect. Dat komt bij ons terecht en wij moeten onderzoeken of het ontwerp technisch gezien haalbaar en veilig is. Voor Groningen Spoorzone ben ik op dit moment bezig met het definitieve ontwerp van de tekeningen van de bouwkuip, voetgangerspassage en de fietstunnel. Hierna begin ik met de tekeningen voor de busonderdoorgang."
Hoe ben je bij Groningen Spoorzone terechtgekomen?
"Vijfenhalf jaar geleden ben ik vanuit Irak naar Nederland gekomen. In Irak heb ik civiele techniek gestudeerd, maar mijn diploma werd in Nederland niet op hetzelfde niveau gewaardeerd en ik mocht hier niet aan het werk. Daarom ben ik opnieuw civiele techniek gaan studeren aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Dat was in het begin best lastig, omdat ik de taal niet kende. Mijn studie in Irak was helemaal in het Engels, dus ik moest alle vaktermen in het Nederlands leren. Toch ging het vrijwel meteen goed en haalde ik hoge cijfers. En gelukkig blijft rekenen gewoon rekenen, dat is overal hetzelfde. Ik ben uiteindelijk afgestudeerd bij Royal Haskoning in Maastricht en daar ben ik na mijn studie aangenomen. Vanuit Groningen Spoorzone zijn we ingehuurd en dit is het allereerste project dat ik voor Royal Haskoning mag doen."
Wat vind je het leukste aan je werk?
"Ik vind vooral de samenwerking met collega's en verschillende partijen erg leuk. Ons doel als team is dat het station mooi moet worden en ik kan niet wachten totdat het uiteindelijk opgeleverd wordt. Je kunt dan echt resultaat van je werk zien."
Wat vind je ervan om aan het project Groningen Spoorzone mee te mogen werken?
"Heel gaaf, want het is mijn allereerste project en het is erg interessant en leerzaam om gelijk aan zo'n groot project mee te mogen werken. Ik heb al veel modellen en tekeningen mogen maken en ook de aankomende periode staan er veel dingen te gebeuren. Daarnaast gaat het natuurlijk over het mooiste station van Nederland, dus ik verheug me erop om het station nóg een stukje mooier te maken."
Bereikbaarheid & Verkeer
Van Irak naar de tekentafel bij Groningen Spoorzone: constructief ontwerper Walid Hanna
Het Hoofdstation is al helemaal gestript en eind dit jaar wordt begonnen met de bouw van een nieuwe voetgangerspassage, een fietstunnel en gigantische fietsenstalling. Maar voordat dat kan gebeuren, moeten er nog flink wat bouwtechnische tekeningen worden gemaakt. Een van de constructieve ontwerpers is Walid Hanna. Vijfenhalf jaar geleden kwam hij vanuit Irak naar Nederland en zit hij als ontwerper aan de tekentafel bij Groningen Spoorzone, dat een interview met hem hield.
Leestijd: 2 minuten