Bereikbaarheid & Verkeer

“We zijn gewend om onze collega’s op een beeldscherm te zien”

De een woont een vergadering bij vanuit Kaapstad, een andere collega zit thuis in Zuidhorn en weer een ander schuift aan vanuit de vestiging in Antwerpen. De medewerkers van telecombedrijf Voys aan de Lübeckweg mogen zelf bepalen vanaf waar ze werken. Spelregels en voorwaarden zijn er eigenlijk niet. Of nou ja, eentje dan: een goede internetverbinding. Medewerkers die wél naar kantoor komen, doen dat bovendien zo duurzaam mogelijk.


Leestijd: 3 minuten

Het is een donderdagochtend als we Steven Buurma van Voys spreken. ‘Hoeveel collega’s er op dit moment op kantoor aanwezig zijn?’, herhaalt hij de vraag. “Veertig, vijftig hooguit”, gokt hij. Dat is nog niet eens de helft van de medewerkers: wereldwijd werken er bij Voys zo’n 140 mensen waarvan verreweg de meeste, ruim 100, in Groningen.

Deze donderdag zit dus meer dan de helft van de medewerkers elders achter de laptop. Buurma kijkt er niet van op, verre van: bij Voys is het de normaalste zaak van de wereld om vanaf een andere locatie – of dat nou thuis is of een vakantiewoning – je werk te doen. “Of iemand fysiek een vergadering bijwoont of vanachter de laptop in Kaapstad, waar we ook een vestiging hebben: het kan en mag allemaal.”

Hybride werken behoorde bij Voys altijd al tot de mogelijkheden. Maar toen de pandemie uitbrak, nam het thuiswerken logischerwijs een grote vlucht. Sindsdien is het thuiswerken helemaal ingebed in de bedrijfscultuur. “We zijn gewend om onze collega’s op een beeldscherm te zien”, zegt Buurma, die zich binnen Voys bezighoudt met externe participaties in (veelbelovende) bedrijven en overnames.

Regels en verplichtingen op het gebied van hybride werken hebben ze amper bij Voys. In die zin; het is niet zo dat je minimaal drie dagdelen per week op kantoor moet zijn of verplicht moet aanschuiven voor een bepaalde vergadering. Wel is er elke week een kantoorborrel. Geen vrijmibo, maar een domibo, omdat de donderdag de dag is dat de meeste mensen aanwezig zijn.

Vanwege de aanpak van de zuidelijke ringweg was er afgelopen jaren vrij regelmatig contact tussen Groningen Bereikbaar en Voys. Buurma, met een grijns: “Ik heb ze op een gegeven moment nog benaderd met de vraag of hun brochures, folders en teksten rondom Operatie Ring Zuid ook in het Engels konden. Dat werd meteen geregeld, gelukkig, want er werken hier ook veel internationals.”

En ook nu nog zit Buurma of een van zijn collega’s regelmatig om tafel met Groningen Bereikbaar. Zo wordt er mogelijk een mobility scan gemaakt, waarbij op basis van postcodes wordt gekeken voor welke medewerkers de fiets een geschikt vervoermiddel is.

Al wordt er nu ook al behoorlijk duurzaam gereisd; medewerkers die binnen een straal van 10 kilometer van kantoor wonen, hebben allemaal een eigen Voys-fiets. “En wie wat verder van kantoor een afspraak heeft, kan altijd een van de elektrische auto’s pakken.” Vanaf Het Kwadraat, waarin Voys een plek heeft, zit je in een mum van tijd op de nieuwe zuidelijke ringweg. “Dat was voor ons destijds een van de redenen om voor deze plek te kiezen. We hebben afgelopen jaren weliswaar even door de zure appel heen moeten bijten, maar zie nu…!”


Al wordt er nu ook al behoorlijk duurzaam gereisd; medewerkers die binnen een straal van 10 kilometer van kantoor wonen, hebben allemaal een eigen Voys-fiets. “En wie wat verder van kantoor een afspraak heeft, kan altijd een van de elektrische auto’s pakken.” Vanaf Het Kwadraat, waarin Voys een plek heeft, zit je in een mum van tijd op de nieuwe zuidelijke ringweg. “Dat was voor ons destijds een van de redenen om voor deze plek te kiezen. We hebben afgelopen jaren weliswaar even door de zure appel heen moeten bijten, maar zie nu…!”

Dit artikel stond eerder in de papieren Groninger Ondernemers Courant.

Fotografie: Jan Buwalda