Een werkgever koopt een fiets en stelt die voor een klein bedrag beschikbaar aan een werknemer. Dat kan al enkele jaren, maar de regeling was de laatste tijd niet meer zo gewild. De reden? De ingewikkelde berekeningen voor het privégebruik. Vanaf 1 januari 2020 wordt de regeling vereenvoudigd. Daardoor wordt een 'fiets van de zaak' aantrekkelijker.
Het kabinet wil fietsen naar het werk stimuleren. Daarom zijn de ingewikkelde regels om een fiets van de zaak te gebruiken, aangepast. Nu moet je nog belasting betalen over het privégebruik. Dat betekent dat je een hele administratie moet bijhouden. Het kabinet maakt hier een einde aan. Vanaf 1 januari kan de werknemer een vast percentage van de waarde van de fiets optellen bij het inkomen, net als de bijtelling voor een auto.
Het bijtellingspercentage voor een fiets van de zaak wordt 7 procent. Let op: een hoger inkomen betekent ook meer belastingen. Het is de bedoeling dat je de fiets van de zaak ook echt gebruikt voor woon-werkverkeer, maar daarnaast mag je hem ook privé gebruiken. De regeling geldt voor alle soorten fietsen, dus ook voor e-bikes en speed pedelecs.
Voor nadere informatie: lees het volledige artikel op de website van Groningen Bereikbaar.