Eerste deel
De bouwkuip aan de zuidzijde van het station is onderverdeeld in twee delen. In het kleinste deel, aan de kant van de perrons, stort Strukton het onderwaterbeton. Dit lijkt op gewoon beton, maar heeft als eigenschap dat het kan drogen onder water.
Dag en nacht werkzaamheden
De werkzaamheden starten op vrijdag 27 augustus om 03:00 uur met het schoonmaken van de wanden. Daarna komt er onderin de bak een laag grind van 15 cm die de bodem van het onderwaterbeton vormt. En dan kan het storten van het beton beginnen. Tijdens het storten zijn er duikers aanwezig die controleren of de diepwanden goed schoon zijn en of alles tijdens de stort goed gaat. Het storten van de vloer van onderwaterbeton moet in één keer gebeuren. In totaal wordt er 1462 m3 beton gestort. Het werk gaat door tot uiterlijk vrijdagavond 27 augustus 22:00 uur.
Via de webcam is het werk boven water van afstand te volgen.
Hinder van vrachtwagens
Het beton wordt met vrachtwagens aangevoerd vanaf de Betoncentrale Groningen. Er zijn ongeveer 147 ritten nodig, verdeeld over 10 vrachtwagens. De vrachtwagens rijden via de busbaan langs het spoor (Koeriersterweg). Er is in deze periode dus een piek in het bouwverkeer. Het pompen van het beton zorgt naar verwachting niet voor overmatige hinder in de omgeving.
Bereikbaarheid & Verkeer
Werkzaamheden bouwkuip Hoofdstation vorderen: storten van onderwaterbeton
De werkzaamheden aan de bouwkuip bij het Hoofdstation vorderen. Op vrijdag 27 augustus begint de aannemer met het storten van onderwaterbeton in het eerste deel van de bouwkuip van de ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling aan de zuidzijde van station Groningen. Dit onderwaterbeton vormt straks de vloer van de bouwkuip.
Leestijd: 1 minuut