De verdiepte ligging van de zuidelijke ringweg is voorzien van een systeem dat een signaal naar de meldkamer stuurt als het verkeer langzamer rijdt dan verwacht. Bijvoorbeeld in het geval van een file, maar ook als er een pechsituatie is of een aanrijding. De meldkamer van de verkeerscentrale in Wolfheze kan dan via camera’s meekijken wat er aan de hand is. Als het nodig is, kunnen de medewerkers van de verkeerscentrale direct de rijbaan dichtzetten door de rode kruisen op de matrixborden aan te zetten en de slagbomen neer te laten. Ook kunnen ze snel de bergingsdienst inschakelen.
Maar de meldkamer krijgt al vanaf de opening van de verdiepte ligging veel onterechte signalen. Dan registreert het systeem dat het verkeer te langzaam rijdt, zonder dat er iets aan de hand is. Daarom kijkt de centrale nu niet alleen bij een melding, maar 24 uur per dag naar de camera’s. Dat vraagt veel inzet van de medewerkers.
Wat de oorzaak van de foutmeldingen is, is nog onduidelijk. Het systeem werkt met detectielussen: koperdraden die in het wegdek zijn aangebracht. De foutmeldingen kunnen bijvoorbeeld komen door de plek van de lussen of de manier waarop ze in het wegdek zijn aangebracht. De test moet duidelijk maken of het zin heeft de lussen anders aan te leggen.
Voor de test worden woensdagavond de twee linker rijstroken afgesloten op de zuidbaan van de verdiepte ligging. Dat betekent dat het autoverkeer vanaf het Julianaplein (uit de richting Hoogkerk/Drachten) richting Hoogezand wordt omgeleid. Alle andere verkeerstromen hebben geen last van deze afsluiting.
Als uit de test blijkt dat de lussen anders moeten worden aangebracht, moeten er op korte termijn herstelmaatregelen worden gedaan. Dan kan het nodig zijn om de rijbanen van de verdiepte ligging enige tijd volledig af te sluiten voor het verkeer.