Wil je flyers drukken, dan is het van essentieel belang om de leesbaarheid centraal te stellen in het ontwerp. De leesbaarheid zorgt ervoor dat jouw flyer de aandacht wekt en in een oogopslag laat zien waar je verhaal in bondige lijnen over gaat. Houd daarom rekening met een aantrekkelijke en leesbare typografie die in de juiste grootte wordt ingezet. Tevens is het belangrijk dat je de kop, secundaire informatie en illustratie op een overzichtelijke manier weergeeft.
Een flyer kan een echte blikvanger zijn wanneer er op de juiste manier wordt omgegaan met contrastelementen. Het doelbewust inzetten van kleuropties spelen een belangrijk rol bij het vergaren van de waardevolle aandacht van de potentiële lezer. Experimenteer daarom met uiteenlopende soorten kleurenpaletten en doe onderzoek naar de kleuren en de associaties die ze oproepen.
Wanneer je een overwogen keuze maakt voor het formaat en locatie van de flyer, dan ben je beter in staat om de vormgeven vast te stellen. Op basis van de locatie kies je de kleuren die een contrasterend kleurenschema maken, zodat ze opvallen in de desbetreffende omgeving. Tevens bepaalt de locatie het formaat, aangezien je ervoor wilt zorgen dat je in een oogopslag een globale uiting weet te creëren.
Wanneer je het formaat gebaseerd hebt op de locatie, dan kan je tevens spelen met een digitale versie en andere reclamevormen. Dit heeft diverse voordelen, zoals:
- Het gemakkelijk uitdelen van de boodschap
- Het verspreiden van de uitingen op de sociale media
- Een eenduidig ontwerp gebruiken in andere marketinginspanningen, zoals stickers en posters, vertegenwoordigt merkidentiteit
De call-to-action is een typische marketingterm die wordt gebruikt voor talloze reclamevormen om een reactie uit te lokken of verkoop aan te moedigen. De call-to-action op de flyer is jouw oproep dat de doelgroep vertelt wat ze precies moeten doen zodra je jouw boodschap onder ogen hebben genomen. Geef extra prioriteit aan dit concept in de vormgeving van je flyer, zodat je doelbewust werkt aan de gewenste resultaten van je marketinguitingen.