Economie
'Binnenstad moet meer vermaak bieden'
Om hét winkelhart van Stad en Ommeland te blijven moet de Groningse binnenstad meer vermaak bieden aan het winkelend publiek. Dat schrijven de Groningen City Club, MKB en de Kamer van Koophandel in reactie op de gemeentelijke nota Detailhandel en Leisure.
Leestijd: < 1 minuut
Volgens de drie organisaties wil de moderne consument steeds meer vermaakt worden tijdens en tussen het winkelen en moet de binnenstad daar meer op inspringen. Ook waarschuwen GCC, MKB en KvK voor enorme uitbreiding van het winkeloppervlak. Grootschalige detailhandel in de binnenstad zou ten koste gaan van de vitaliteit.De belangrijkste trends zijn naast de wens om vermaakt te worden (‘leisure’) ook de vergrijzing, het groeiende aantal allochtonen en de toegenomen mondigheid van de consument. Detailhandel kan hierop inhaken door schaalvergroting en thematisering, bijvoorbeeld in combinatie met zogenaamde ‘leisure’-voorzieningen en andere openingstijden.