Economie

Club Creatives wil een brug slaan tussen ondernemers en de creatieve industrie

Toen Renée van der Sluis (32) en Lara Harbers (33) regelmatig samenwerkten voor evenementen in de culturele industrie, kwamen ze er al snel achter dat ze daar dezelfde kijk op hebben: er gebeuren ontzettend veel toffe dingen in Groningen, maar wel vaak op dezelfde manier. Met hun collectief Club Creatives willen ze daar verandering in brengen. “Je kan een verhaal of boodschap tijdens een evenement op heel veel verschillende manieren overbrengen.”


Leestijd: 2 minuten

Foto | Douwe de Boer
Foto | Douwe de Boer

Dat meldt de Groninger Ondernemers Courant. Toen Renée van der Sluis (32) en Lara Harbers (33) regelmatig samenwerkten voor evenementen in de culturele industrie, kwamen ze er al snel achter dat ze daar dezelfde kijk op hebben: er gebeuren ontzettend veel toffe dingen in Groningen, maar wel vaak op dezelfde manier. Met hun collectief Club Creatives willen ze daar verandering in brengen. “Je kan een verhaal of boodschap tijdens een evenement op heel veel verschillende manieren overbrengen.”

Club Creatives is een collectief om creatieve en vernieuwende evenementen te organiseren. De vier vrouwen – naast Renée en Lara zijn ook creatieve ondernemers Afra Rijkhoff en Hanne Staal aangeschoven – zijn sinds begin dit jaar in te schakelen om mee te denken over tal van evenementen: van talkshows tot awardshows en van congressen tot personeelsfeesten.

Het doel? Bijdragen aan een bruisend Groningen. “Club Creatives is echt ontstaan vanuit een gemeenschappelijk gemis in het huidige evenementenlandschap”, legt Lara uit. “We denken vaak bij een evenement: ja leuk, maar dit had zoveel leuker kunnen zijn. Dat zorgt voor een drive om iets op te zetten dat alles eruit haalt wat erin zit.”

Tussen de bubbels

En dat kúnnen ze, omdat ze “tussen de bubbels in zitten”. Renée: “Wij hebben beide jarenlang bij toffe, creatieve organisaties gewerkt en kennen daardoor ontzettend veel mensen. We weten wat nieuw en hip is in de stad en boeken acts waar niet een-twee-drie aan gedacht wordt, maar die wel een blijvende indruk achterlaten.”

Club Creatives kan je inschakelen om een evenement van A tot Z organiseren. Dan boeken ze acts en regelen ze partijen voor onder andere de techniek, aankleding en horeca. Maar dat hóeft niet. “Je kan ons ook gewoon vragen mee te denken of een lijntje te leggen met partijen die je nodig hebt”, legt Renée uit.

En niet alleen de creatieve industrie kan bij ze aankloppen. Juist niet. De vrouwen hopen de brug te slaan tussen ondernemers en de creatieve industrie. Lara: “Er gebeurt zoveel in Groningen, zowel in de commerciële als in de culturele industrie. Wij zitten tussen die bubbels in, dus schroom niet om een kopje koffie met ons te drinken als je een idee hebt. Hoe eerder je belt met een idee, hoe leuker en vetter het wordt.”

En dat is volgens de vrouwen gelukt als er een tof evenement staat waar mensen het jaren later nog steeds over hebben. Als andere mensen genieten, is het voor Club Creatives geslaagd. Lara: “Dan komt alles samen, werkt het en gaan mensen uit hun dak. Dat is zo leuk.” Renée: “Dat is de strik eromheen.”