Ook in Groningen maken meerdere organisaties gebruik van deze slimme noodknoppen. Bijvoorbeeld medewerkers van gemeenten en zorg- en hulpverleningsorganisaties. Als er een dreigende situatie ontstaat waarbij de professional mogelijk hulp nodig heeft, is één druk op de knop genoeg om contact te maken met een gecertificeerde alarmcentrale die 24/7 bemand is. Een centralist luistert vervolgens binnen enkele seconden, via de noodknop mee met de situatie. Als het nodig is wordt via een directe lijn de politie aangestuurd.
Doordat de noodknop ervoor zorgt dat de professional er in kwetsbare situaties niet alleen voor staat geeft dit een veilig gevoel. Doordat de politie aangestuurd kan worden als dat nodig is, vergroot het systeem daadwerkelijk de persoonlijke veiligheid. Het apparaat stuurt de actuele locatie van de melder altijd mee naar de alarmcentrale zodat er geen tijd verloren gaat bij een incident.
Agressie komt natuurlijk niet alleen voor tijdens huisbezoeken. Ook in de openbare ruimte worden professionals wel eens geconfronteerd met ongewenst en gevaarlijk gedrag. De mobiele noodknop werkt altijd en overal, dus ook onderweg of in het openbaar vervoer kan hulp worden ingeroepen.
Daarnaast levert Secure2Go agressiealarmering voor organisaties die mensen ontvangen in spreekkamers, behandel- en ontvangstruimten. De volledig draadloze noodknop wordt in die situatie vaak onder een tafel of balie geïnstalleerd. De melding wordt in die gevallen vaak direct naar collega’s, een interventieteam of de beveiliging gestuurd. Het inzetten van noodknoppen voor het vergroten van de veiligheid is vrijwel altijd maatwerk. Het gaat immers om mensenlevens, dus iedere seconde telt bij een melding. Er wordt altijd samen met de klant gekeken welke apparatuur het beste past en wie het alarm op welke manier moet ontvangen om zo snel mogelijk de persoon in nood te kunnen helpen.
Voor werkgevers is het natuurlijk van groot belang dat medewerkers veilig en plezierig kunnen werken. Agressie en geweld is helaas niet altijd tegen te gaan en juist daarom is het belangrijk om de medewerkers maximaal te ondersteunen in hun weerbaarheid. Een noodknop draagt hier in grote mate aan bij, maar voorkomt agressie niet. Daarom is het belangrijk om als organisatie ook te beschikken over een helder agressieprotocol dat bij iedereen bekend is en gesteund wordt door de directie en het management. Ook het trainen van medewerkers is van groot belang. Door de juiste opstelling en communicatietechnieken is agressie in de meeste gevallen te voorkomen of te de-escaleren.