Economie

'Gekkenhuis’ bij Groningse aanbieder duurzame disposables

Bij het Groningse TakeAware, specialist op het gebied van duurzame disposables, was het de afgelopen weken en maanden ‘gekkenhuis’. Niet zo gek, als je bedenkt dat er per 1 juli strengere regels gaan gelden voor het gebruik van plastic wegwerpbekers en – bakjes. Snackbars, horecaondernemers en sportverenigingen moeten óf extra kosten in rekening brengen óf de overstap maken naar duurzame verpakkingen. En dat laatste gebeurt massaal. “Onze omzet is bijna vertwintigvoudigd.”


Leestijd: 2 minuten

Dat meldt de Groninger Ondernemer Courant. TakeAware zag nog maar twee jaar geleden het levenslicht. Het was destijds een slimme zet van oprichter en huidige commercieel directeur Erwin Dijkstra. Met de aankomende wetsveranderingen op het gebied van plastic wegwerpartikelen in het vooruitzicht voorzag hij een gat in de markt. “Ondanks die strengere wetgeving waren er nog amper aanbieders duurzame disposables”, zo blikt de ondernemer terug. “En de duurzame varianten waren vaak ook nog eens vele malen duurder dan de milieubelastende plastic soort.”

De vooruitziende blik van Dijkstra resulteerde in TakeAware. Dit bedrijf ontwikkelt, verkoopt én produceert duurzame wegwerpproducten. Ruim 700 verschillende producten in totaal, in 40 categorieën. Van besteksets tot bekers, van saladebowls tot patatbakjes en rietjes. “Al die producten ontwikkelen en maken we zelf in onze fabriek in Baflo. Ook leveren we vervolgens rechtstreeks aan de klant. Dat maakt het dus dat wij onze producten, zonder tussenkomst van andere partijen, heel betaalbaar en soms zelfs goedkoper, kunnen aanbieden.”

En die aanpak legt TakeAware geen windeieren. In tegendeel. Ook dankzij de steeds strenger wordende wet- en regelgeving op het gebied van disposables groeit het aantal klanten tegen de klippen op. Snackbars, foodtrucks, pretparken en restaurants weten het bedrijf massaal te vinden: per week komen er zo’n 150 nieuwe klanten bij. En de jaaromzet? Bedroeg die twee jaar geleden nog 1 miljoen per jaar; dit jaar gaat de omzet richting de 20 miljoen.

Om het werk aan te kunnen staan er inmiddels 45 mensen op de loonlijst en is de ervaren René de Heij ingevlogen als CEO. Daarnaast is TakeAware onlangs verhuisd naar een ‘fantastisch en gezellig’ pand aan de Van Kerkckhoffstraat in de stad, en in Enschede is een tweede verkooplocatie geopend.

Het einde van de groei lijkt ondertussen nog lang niet in zicht. “De markt is mega. Echt extreem groot”, verwoordt de commercieel directeur. “Alleen al in Nederland zijn er 5.000 snackbars, en dan hebben we het nog niet eens over de Duitse markt die we ook binnen nu en twee jaar willen betreden.” De uiteindelijke ambitie is om, mede door overnames, marktleider te worden. En de omzet? “100 miljoen binnen 5 jaar. Dat moet te halen zijn.”