Groningers doen landelijk gezien het langst met een winterjas. Een winterjas gaat in Groningen wel drie jaar mee. Enkel als de jas niet meer aan de eisen van de consument voldoet, wordt deze vervangen door een nieuwe. In de noordelijke provincies verschilt het koopgedrag flink ten opzichte van westerse provincies.
“Groningers zijn erg duurzaam met het kopen van een nieuwe jas. Gemiddeld doen ze zo’n drie jaar met een winterjas. Dat komt mede doordat het hier om een seizoensjas gaat, maar ook omdat de bestedingsruimte voor een winterjas in de provincie lager ligt”, stelt Lisanne Ploeger, eigenaar van de website Jas.nl.
Jas.nl is de nieuwe naam van de voormalige website Winterjassen.com. De website heeft zo’n 500.000 bezoekers per maand en onderzocht het koopgedrag van consumenten op de website. Uit onderzoek blijkt niet alleen dat er verschillen per provincie zijn in hoe lang een consument een jas gebruikt tot hij een nieuwe koopt, er zijn ook verschillen in de regio’s in de provincie.
Zo blijkt uit onderzoek dat consumenten uit de omgeving van Haren en Groningen bereid zijn meer voor een winterjas te betalen dan in gemeenten als Oude-Pekela en Nieuwe-Pekela. “Daar zien we wel echt een verschil. Een consument uit Haren besteedt gemiddeld zo’n 125 euro aan een winterjas. In Oude-Pekela ligt dat gemiddelde op 75 euro. Dat is toch een fors verschil”, licht Lisanne Ploeger toe.
Op de site consumenten gebruikmaken van zoekfilters. Zo is het mogelijk jassen binnen een bepaald budget te vinden. “Dat budget speelt voor Groningers een belangrijke rol in de zoektocht naar een nieuwe jas. Wel verkiezen Groningse consumenten een nieuwe jas vaak boven een tweedehands jas van bijvoorbeeld een kringloopwinkel of outletcenter. Dat komt doordat een nieuwe jas een langere levensduur heeft”, zegt Ploeger.
Ten slotte speelt ook de leeftijd van de consument een rol. Jonge consumenten zijn vaker bereid meer te betalen voor een kwalitatief betere winterjas. “Maar als ze die dan eenmaal hebben aangeschaft, blijven ze die over het algemeen wel langer gebruiken. Dat krijgen ze van huis uit al mee”, aldus Lisanne Ploeger van Jas.nl.
Het onderzoek werd uitgevoerd door Winterjassen.com. De website heeft sindskort een nieuwe naam; Jas.nl. Het is een website waarin verschillende webshops samenkomen. De websites vormen samen een overzicht, waarbij geen enkele webwinkel voorrang krijgt. Daardoor is Jas.nl een volledig onafhankelijk zoekmachine voor betaalbare jassen. Daarnaast zijn er winkels uit het hogere segment toegevoegd.
Net als op Winterjassen.com is een zoekfunctie te vinden waarbij consumenten een groot aantal filters kunnen toepassen. Zo kunnen consumenten gemakkelijk een nieuwe jas vinden.