‘Wat geweldig dat jullie de handschoen oppakken en onderzoeken hoe je verantwoord kunt ondernemen. Ik ben ontzettend blij met jullie initiatief en ontzettend nieuwsgierig naar de resultaten die jullie hopelijk over tien maanden kunnen presenteren’, aldus wethouder Chakor (GroenLinks). Volgens de wethouder gaat het er niet om dat je meteen grootschalige veranderingen in je bedrijfsvoering invoert, om duurzamer of verantwoorder te ondernemen. Ook kleine stapjes zijn belangrijk. ‘Klein bier en groot bier: alles doet er toe!’, aldus wethouder Chakor.
Tijdens het project van ongeveer tien maanden gaan de ‘koplopers’ nu praktisch en strategisch aan de slag met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. In inspirerende workshops delen de koplopers onderling de resultaten en ervaringen. Deze inzichten vertalen ze dan naar duurzame ambities en actieplannen.
Welke ondernemers?
De Koplopergroep in Groningen bestaat uit de volgende deelnemers: Maripaan Groep (Jumbo supermarkten), Brandmore premiums en merchandise, Sushi restaurant IMONO, Alfa Accountants en Adviseurs, Hotel Prinsenhof, SKSG kinderopvang, Bax bierbrouwerij, Werken Metzorg, Albert Heijn Hoogkerk, Grand Café de Drie Gezusters en FC Groningen.
Het Koploperproject wordt ondersteund door de gemeente- en de provincie Groningen. De uitvoering ligt bij het Koploperteam (Reina Boels van ReinAdvies, Jaap de Vries van DZyzzion en Ada Kruiter van CirculairActief) dat de bedrijven het komend jaar inhoudelijk ondersteunt en begeleidt.
Inmiddels zijn er al zo’n 100 bedrijven in de Provincie Groningen Koploper. De deelnemers zijn enthousiast over de behaalde winsten en besparingen dankzij de praktische tools, de meerwaarde die tussen partners ontstaat en de kapstok waarmee MVO in het DNA van het bedrijf is verankerd.
Wil je ook Koploper worden? Kijk voor meer informatie op de site: www.koploperproject-groningen.nl of vraag een gesprek aan via adakruiter@circulairactief.nl