De Game Bakery werd ruim 7 jaar geleden opgericht. De coöperatie, want dat is het, heeft enkele tientallen leden waarvan zestien bedrijven een werkplek hebben in de fysieke Game Bakery, aan de Energieweg. Al deze leden zijn deeleigenaar van de coöperatie. Daarnaast heeft de Bakery ook nog een flinke groep van ‘Friends of Game Bakery’, die middels een digitale community bij de club betrokken zijn.
Alle leden zijn game-gerelateerde bedrijven. In de praktijk komt dat erop neer dat ze zich ofwel bezighouden met entertainment gaming – spelletjes dus voor de ‘fun’ – ofwel met serious gaming. Brouwer: “Daarbij gaat het om de ontwikkeling van spellen die worden gebruikt voor bijvoorbeeld educatie, campagnes of awareness.”
Veel kennis in huis
Het ‘ledenbestand’ van de Game Bakery is dan ook behoorlijk gevarieerd, zo vertelt Brouwer, zelf eigenaar van Gamify. Er zitten grafisch artiesten bij, mensen die zich bezighouden met conceptontwikkeling, narratief schrijvers, ontwikkelaars en andere creatieve pioniers. Het mooie van die mix is, zo vertelt Brouwer, dat je daarmee ook enorm veel kennis in huis hebt. “Als het gaat om gaming zijn er ontzettend veel technologieën en manieren waarop je te werk kunt gaan. Daarbij gaan de ontwikkelingen ook nog eens razendsnel.”
De bedrijven die een plek hebben in de Game Bakery zijn allemaal zelfstandige ondernemingen met een eigen klantenbestand, netwerk en eigen specifieke expertise. Hoewel de leden het grootste gedeelte van de tijd dan ook bezig zijn met hun eigen opdrachten, wordt er ook aan collectieve klussen gewerkt. Brouwer noemt als voorbeeld de ontwikkeling van een ‘science hub’ voor Astron, bij Exloo. “Om jongeren enthousiast te maken voor radioastronomie en techniek in het algemeen hebben we daar gezamenlijk een soort museum gemaakt, met escaperooms en puzzels die de deelnemers meer leren over het onderwerp.” Aan de klus is 2,5 jaar gewerkt door onder andere programmeurs, grafisch ontwerpers, verhalenschrijvers, spelontwerpers, conceptontwikkelaars en 3D-modelleurs.
Game-hub Groningen
Dat er uitgerekend in Groningen een coöperatie als de Game Bakery zit, is volgens Brouwer geen wonder. “Groningen is één van de weinige gaming-hubs van Nederland en misschien wel de enige die volledig zelfredzaam is ”, zo stelt hij. Dat heeft volgens hem deels te maken met de aanwezigheid van een goede gaming-opleidingen aan de Hanzehogeschool – Creative Media & Game Technologies – en het Alfa College: Game Artist of Game developer. Maar ook met het aantrekkelijke creatieve, vestigingsklimaat. “Er gebeurt hier een hoop, en de lijntjes zijn kort.”
De Game Bakery wil de komende tijd flink inzetten op zichtbaarheid, zowel in Groningen als in de rest van het land. “Zeker voor de entertainmentindustrie zijn we een interessante partij. Als het gaat om grote projecten wordt er gewerkt met specialisten van verschillende disciplines. Wij zijn als Game Bakery dan een heel interessante en aantrekkelijke club.”
“In dit kader hebben we ook de Game Awards nieuw leven in geblazen, waarbij entertainmentgames in Nederland gevierd en beloond worden”, zo voegt Brouwer toe. “Ook zijn de individuele leden vaak te vinden als sprekers op game of gamification-gerelateerde conferenties en congressen.”
Hoe dan ook: de game bakkers zitten sowieso niet stil. Na het succes van een Game Bakery-Challenge vorig jaar, waarbij de Groningse creatieve industrie werd gevraagd na te denken over oplossingen op het gebied van E-health, wordt er gebroed op een tweede, nog grotere editie.
Bedrijven in Groningen die actief zijn in de creatieve industrie en belang hebben bij meer zichtbaarheid, een goed netwerk en meer samenwerking kunnen altijd contact opnemen met Robin Brouwer voor een kop koffie, zo besluit hij.