Economie

Groningse marketeers veroveren de dropmarkt: “We zijn bezig met het uitbouwen van een imperium”

Duizenden kilo’s drop verkopen de mannen van Dropgigant per maand. Daarmee zijn ze niet meer weg te denken uit de dropmarkt, maar de ambities zijn gaan verder: “Over een paar jaar zijn we in ieder geval marktleider”, zegt mede-eigenaar Niels van Keeken in een interview met de Groninger Ondernemers Courant.


Leestijd: 2 minuten

Foto | Jan Buwalda
Foto | Jan Buwalda

Twee jaar geleden stonden Van Keeken en zijn kompanen, Sjoerd Entz-von Zerssen & Louis Faucher nog ietwat zenuwachtig naar een halve pallet met drop te kijken. “Oh, shit,” zeiden ze tegen elkaar. “Hoe gaan we dit allemaal verkopen? Hebben we de verkeerde keuze gemaakt?”

Inmiddels staan de zaken er heel anders voor. De bezemkast waarin de voorraden in eerste instantie opgeslagen stonden is ingeruild voor een opslag van 100 vierkante meter. “Als je bij ons binnenkomt is het net Sjakie en de Chocoladefabriek, maar dan met drop. Overal waar je kijkt zie je dozen, bakken of zakken met drop.”

Marketeers

Van oorsprong zijn de drie dropverkopers geen ondernemers. “Wij zijn allemaal marketeers en werkten bij een marketingbureau in de stad”, zegt Van Keeken. “Hier zagen we bedrijven groeien door ons toedoen. Dat kunnen we zelf ook, dachten we.”

“Vanuit onze marketingachtergrond zijn we vervolgens op zoek gegaan naar een nichemarkt om in te stappen. Welke markten zijn er beschikbaar? Is er concurrentie? Wat is de vraag? Er is van alles voorbijgekomen: luchtreinigers, witgoed, pelletkachels. Uiteindelijk kwamen we uit bij drop.”

Dat bleek een succes. “We zijn op dit moment bezig met het uitbouwen van een imperium. We werken er hard aan om er iets moois van te maken. En één ding is zeker: we zijn hard op weg om de markt te veroveren.”

Joviaal product

Ook bij vrienden en familie is Dropgigant geliefd. “Sinds we Dropgigant zijn begonnen, hoef ik nooit meer met lege handen op verjaardagen aan te komen. Als je weet wat iemand zijn lievelingsdrop is, kun je dat altijd meenemen. Het is een joviaal product waar iedereen blij mee is.”

Van Keeken en zijn collega’s zijn zelf ook niet vies van drop. Alle 300 soorten proeven ze zelf. Maar al dat suiker begon op een gegeven moment zijn tol te eisen. De oplossing: “Weet je hoe wijn wordt geproefd?” vraagt van Keeken lachend. “We proeven de drop en spugen het daarna uit. We zien het proeven echt als een ambacht.”