Economie

Groningse ondernemers en B en W voeren "goed gesprek"

Groningse ondernemersorganisaties en het college van B en W van Groningen hebben een uitvoerig gesprek met elkaar gevoerd in een poging de lucht te klaren. Directe aanleiding was het feit dat ondernemers en stadsbestuur tegenover elkaar kwamen te staan naar aanleiding van de reclamebelasting. Het gesprek vond vorige week plaats, waarbij het voltallige college van B en W inclusief burgemeester Koen Schuiling aanwezig was.


Leestijd: 2 minuten

Volgens Guus Vries, voorzitter van de Vereniging Bedrijven Noord Oost (VBNO), is het gesprek in goede sfeer verlopen. Behalve VBNO namen ook de Groningen City Club, VNO/NCW, Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de bedrijvenverenigingen WEST, Zuidoost, Haren en Ten Boer deel aan het gesprek. 

“Wij hebben tijdens het gesprek nadrukkelijk aangegeven dat de reclamebelasting niet de enige kwestie was die bij ons voor onrust zorgde. Die kwestie was meer de druppel die de emmer deed overlopen. Waar het ons vooral om gaat is dat wij het gevoel hebben dat ondernemers in Groningen niet helemaal serieus worden genomen en ondergewaardeerd werden. Dat hebben we heel duidelijk aan het college laten weten”, zegt Guus Vries.

Volgens hem was de belangrijkste boodschap van de ondernemers dat in hun ogen de verhoudingen verslechterd waren, dat het tijd wordt daar mee aan de slag te gaan, en dat de resultaten daarvan de komende twee jaar hopelijk zichtbaar worden.

“Dit kan niet langer zo. Een duidelijk voorbeeld is ook de Bloemenkraam aan het Hereplein. Het is zeer onhandig en ook niet duurzaam wanneer deze iedere avond verplaatst moet worden. En ook hiervoor geldt: laten we dergelijke onderwerpen samen even goed doornemen. Op die manier krijg je ook meer draagvlak voor bepaalde maatregelen”, aldus Vries.

De ondernemers zeggen het te waarderen dat het college van B en W het initiatief voor een gesprek had genomen, en ze beschouwen dat als een eerste positief signaal. Van hun kant laten de ondernemers weten ook weer verder te willen, en niet te willen blijven hangen in boosheid.

Overigens liet het college wel weten dat de reclamebelasting niet een maatregel was die zomaar uit de lucht kwam vallen, en dat het zelfs zes jaar geleden al was opgenomen in een college-akkoord. Dus de ondernemers hadden het kunnen weten. In elk geval heeft het geschort aan een goede communicatie rond de maatregelen voor de reclamebelasting, daar waren de gesprekspartners het wel over eens.

“Het was al met al een positief gesprek. Er is nu een eerste stap gezet naar het verbeteren van de verhoudingen. Ik heb er een redelijk gevoel over. En nu samen maar weer verder aan de slag voor Groningen”, aldus Guus Vries