Volgens teamleider Stijn Kram is het in Nederland lastiger om zelfrijdende auto’s op openbare wegen te laten rijden dan bijvoorbeeld in Amerika, waar al veel meer zelfrijdende auto’s op de weg te zien zijn. Dit omdat Nederland zo dichtbevolkt is. De Self Driving Challenge is opgezet om te onderzoeken wat voor problemen zich voordoen bij zelfrijdende auto’s op Nederlandse wegen.
Openbaar vervoer
Kram zegt: “De Rijksdienst Wegverkeer (RDW) liet ons tijdens een workshop bijvoorbeeld een filmpje zien van een auto die een weg moest oversteken bij de grachten van Amsterdam. Laat daar maar eens een zelfrijdende auto veilig oversteken.” Ook voor het openbaar vervoer kunnen zelfrijdende auto’s volgens Kram een uitkomst bieden, met name als het gaat om de slechte bereikbaarheid van het platteland. Met een autonoom voertuig hoeft geen extra personeel ingeschakeld te worden, licht Kram toe.
Zebrapad
De Self Driving Challenge wordt jaarlijks georganiseerd door de Rijksdienst Wegverkeer. Studententeams ontwikkelen de software en hardware die nodig is om de auto’s in goede banen te leiden. Binnen het Groningse team zijn drie subteams, waaronder een AI-team dat een algoritme schrijft om objecten te herkennen zoals een parkeervak of zebrapad. De studenten worden begeleid door hoogleraar Bayu Jayawardhana van de RUG.
De competitie wordt dit jaar gehouden in Lelystad op een speciale baan van het RDW testcentrum. Sinds februari heeft het Groninger team de mogelijkheid om de auto te testen op de nieuwe baan.