De werkstijlen en voorkeuren van sommige leveranciers passen misschien niet bij jouw bedrijf. Als je de verwachtingen niet vroeg in het proces duidelijk definieert, vaststelt en overeenkomt, kan het geleverde werk onvolledig of heel anders aanvoelen dan wat jouw bedrijf zoekt.
Bedenk dus eerst wat de sterke punten van jouw bedrijf zijn en hoe de bedrijfscultuur precies in elkaar zit. Dat is waar je de energie van jouw team op wilt richten; de rest kun je vervolgens uitbesteden aan de externe partner. Zorg voor het verduidelijken van de behoeften en geef aan hoeveel tijd en middelen er nodig zijn om de gewenste resultaten te bereiken. De taken en verantwoordelijkheden moeten duidelijk worden omschreven op basis van de in de creatieve opdracht omschreven te leveren prestaties.
Er zijn veel samenwerkingsmogelijkheden in de wereld, dus zorg ervoor dat je medewerkers kiest die dezelfde visie hebben als jouw onderneming en waarmee je graag samenwerkt. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een wervingsbureau dat invulling moet geven aan een vacature elektrotechniek, dan moet de energie positief en innemend zijn om interessante kandidaten aan te kunnen trekken. Op die manier kunnen de beschikbare middelen optimaal worden benut, wat het werk vaak eerder gemakkelijker dan moeilijker maakt.
Een gemeenschappelijke visie hebben is een van de belangrijkste elementen voor een effectief partnerschap. Beide partijen moeten een gemeenschappelijke visie op het project hebben. Moet je bijvoorbeeld een container huren in de Hoeksche Waard voor het wegwerken van bouwafval als duurzaam-georiënteerd bedrijf, dan is het goed om te weten dat je bij LogicWaste terecht kunt voor een milieuvriendelijke afvalverwerking!
Kortom: als partners verschillende visies op het project hebben, zal dat meestal niet leiden tot een effectieve werkrelatie.
In elke relatie is het gezond om gevoelens, twijfels en zorgen te kunnen uiten, en bedrijfspartnerschappen vormen daarop geen uitzondering. Elke partij moet zijn mening kunnen geven en het is belangrijk altijd goed te luisteren naar wat de andere partij niet zegt, zodat je de echte waarde in het gesprek kunt vinden. Zorg er dus voor dat transparante communicatie de hoofdrol inneemt en een succesvolle partnerschap weet te verwezenlijken.