Economie

Partnerbijdrage

Hoe sommige spiegels je lichaamsbeeld beïnvloeden

In de huidige maatschappij is het uiterlijk op verschillende vlakken alvast een uiterst belangrijke factor gewezen. En daar spelen heel wat bedrijven en winkels maar al te graag op in. Zo worden er heel wat trucjes gebruikt om – op basis van een zogenaamde “perfect” uiterlijk – diverse doeleinden te bereiken. Echter, dit leidt vaak tot heel wat – zowel persoonlijke alsook lichamelijke – problemen waarvan de ernst niet mag worden onderschat. Velen spiegelen zich aan de “realiteit” die sociale media, bedrijven en reclamefolders voorhouden en dat kan niet de bedoeling zijn!


Leestijd: 4 minuten

Hoe sommige spiegels je lichaamsbeeld beïnvloeden
Hoe sommige spiegels je lichaamsbeeld beïnvloeden

Dat uiterlijk een belangrijke factor blijkt, valt alvast niet te ontkennen. Het huidige schoonheidsideaal cirkelt nog steeds rond vrouwen met een maatje “0” waarbij een normale kledingmaat van 38-40 zelfs al als te dik bevonden wordt. En dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn. We moeten juist fier zijn op onze – volgens de reclame aangekaarte – imperfecties die ons juist perfect maken, maar dat lijkt in de praktijk allemaal net iets moeilijker te zijn. Bovendien zijn het ook vooral de vrouwen die een schoonheidsideaal worden aangepraat, terwijl mannen vrijuit de dans lijken te ontspringen. Waar ligt dan de limiet? Wie trekt de grens?

Het mag ondertussen duidelijk wezen dat schoonheid en alles wat daarmee te maken heeft, het leven van heel wat – voornamelijk dames – begeert. Alles wat op sociale media, in reclame of in modeboekjes verschijnt, wordt zomaar beschouwd als het ideale na te streven schoonheidsideaal. En hoewel de meeste van deze foto’s en videobeelden op voorhand grondig bewerkt werden, lijken heel wat jonge meisjes en vrouwen daar geen oren naar te hebben. Zij spiegelen zich aan de – vaak onmogelijke – schoonheidsidealen, met alle gevolgen vandien. Zo zijn eetstoornissens als anorexia en boulemie nooit veraf en dat is uiteindelijk het jammerlijke aan het volledige verhaal. Bedrijven, invloedrijke mensen en bekende artiesten zouden juist moeten aantonen dat iedereen goed is op zijn eigen manier en elke imperfectie 100% perfectie aantoont. Maar zover lijken we jammer genoeg nog niet!

Hoewel we het (misschien) graag anders willen zien, wordt er vandaag de dag nog net iets te veel belang gehecht aan het onmogelijke schoonheidsideaal waarbij een bijna ongezonde wespentaille en maatje 0 als hét ideaal beschouwd worden! En hoewel heel wat onderzoeken en studies al meermaals hebben aangetoond dat een dergelijke strategie tot heel wat onzekerheden leidt bij jonge meisjes – en in sommige gevallen zelfs aan de basis ligt van ernstige eetstoornissen en ziektes – blijven heel wat bedrijven inspelen op die oh zo ongezonde schoonheidsideaal.

Denk maar aan de talrijke reclamefolders en modeboekjes die de revue passeren en boordevol prachtige dames staan. Wat opvalt is dat elke dame een opmerkelijke wespentaille heeft en daarbij geen enkele imperfectie aantoont. Gretig wordt aangetoond hoe mooi een bepaald jurkje of broek de wespentaille accentueert, en daar gaan heel wat jonge vrouwen zich onbezonnen aan spiegelen.

Daarnaast is er uiteraard nog de invloed van sociale media zoals facebook, instagram en tegenwoordig ook TikTok waar heel wat jonge meisjes en vrouwen op zoek gaan naar de perfecte foto. Echter, wat blijkt, dergelijke sociale media bieden tegenwoordig heel wat filters en programma’s aan waarmee het mogelijk wordt om de werkelijke foto om te vormen naar het uiteindelijke ideaalbeeld. En hoewel heel wat vrouwen beweren slechts kleine aanpassingen te doen, zijn velen praktisch onherkenbaar na de make-over. Filters waarmee je de lippen en neus kunt aanpassen alsook een ideale wespentaille kunt bereiken, zijn jammer genoeg dagelijkse kost geworden. En zo gebeurt het uiteraard ook met de verschillende modebladen die – hoe kan het ook anders – echt wel onderhevig blijken aan uren photoshop.

Maar hoe zit het dan in de kleinere modezaken en winkelketens zoals bijvoorbeeld de plaatselijke Zara of Mango in centrum van de stad? Gaan zij ook mee in dergelijk onaanvaardbaar schoonheidsideaal of proberen zij daar juist tegenin te gaan?

Heel wat modeketens zoals het Spaanse Zara, staan bekend omwille van hun kleine kledingmaten. Heb je in de ene kledingwinkel een week geleden nog maar een jeans gekocht in een maatje 38, dan is er veel kans op dat je in de jeans van Zara met maatje 38 niet eens zult passen. Dat is de reden dat heel wat modeketens, waaronder ook Zara, al enkele keren bijzonder hard onder vuur gelegen hebben.

En hoewel heel wat winkelketens en modezaken claimen tegen het huidige schoonheidsideaal in te gaan, gaan ze er echter gretig mee in op. Zo worden in heel wat winkelketens speciale spiegels opgehangen die je ideaalbeeld net dat tikkeltje lijken aan te passen. Zo zijn er spiegels die je net iets langer én slanker doen lijken waardoor je een goed gevoel krijgt wanneer je een bepaald kledingstuk draagt. Vervolgens besluit je het stuk te kopen en dat is precies wat de winkelketen al die tijd betracht heeft.

Uiteraard hoef je nu niet te vrezen voor elk type spiegel. De spiegel in je badkamer of degene die je gebruikt om je make-up aan te brengen, werden uiteraard niet aangepast. Indien je toch op zoek bent naar betrouwbare informatie omtrent spiegels kun je altijd nog de volgende webpagina perfecte spiegel bekijken.