"Dat is misschien te danken aan instellingen als Academie Minerva of het Conservatorium. En ook aan werkplekken zoals de Puddingfabriek of Het Paleis waar creatieven elkaar kunnen ontmoeten. Mensen staan daar open voor elkaar, het is gemoedelijk en inspirerend."
Dat zegt Jochem Koopman, sinds tweeënhalf jaar zelfstandig ondernemer en eigenaar van Jochem.studio, een bureau voor grafisch ontwerp. De GIC sprak met hem in het kader van een serie interviews met ondernemers uit wat wel de creatieve sector is genoemd. Deze is volgens economische gegevens van groeiende betekenis voor de economie van Groningen.
Nu is deze corona-tijd misschien niet de meest geschikte periode voor een reeks interviews met creatieve ondernemers, maar anderzijds: er zijn ook veel bedrijven in deze sector die nog steeds voldoende opdrachten hebben. En bovendien: juist in deze voor velen zware economische tijden zijn creatieve ideeën vaak juíst zeer welkom.
Jochem Koopman volgde zijn opleiding tot ontwerper aan Academie Minerva, waar hij in 2018 cum laude de Bachelor Graphic Design behaalde. Hij startte al snel zijn eigen studio, en heeft inmiddels een portefeuille opgebouwd met opdrachtgevers als provincie- en gemeente Groningen, CBK, UMCG, CdK René Paas en de Stichting Oude Groninger Kerken.
Als ontwerper zou hij zijn eigen stijl willen omschrijven als recht op het doel af, eenvoudig, minimalistisch en zonder poespas. Een simpele vormentaal die veel kan bereiken. "Ik probeer me zoveel mogelijk te verplaatsen in een opdrachtgever, maar probeer niet automatisch uit te voeren wat de opdrachtgever wil. Wat ik daarmee bedoel is dat ik het liefst om tafel ga en vragen stel om te onderzoeken wat de opdrachtgever onderscheidt van anderen. “Wat maakt deze bakker zo bijzonder?”, zou ik bij wijze van spreken willen weten. En als ik daar een idee van heb dan probeer ik dat te vertalen in vormen en kleuren, beeld en tekst, drukwerk en animaties. Ik ben altijd heel erg op zoek naar de identiteit van de opdrachtgever, en dat probeer ik dan zo eenvoudig en helder mogelijk in beelden te vertalen", zo vertelt Jochem.
Misschien dat de naam van zijn studio dat ook al uitdrukt: het gaat om de studio van Jochem, en dus heet zijn bedrijf: “Jochem.studio”. Eenvoudiger kan haast niet…Hij is nu tweeënhalf jaar met veel plezier bezig. Toen hij studeerde wist hij niet zeker of hij voor zichzelf wilde beginnen, want een vast dienstverband leek hem ook wel aantrekkelijk. Maar hij vond het steeds prettiger om zelfstandig beslissingen te kunnen nemen, en daarom besloot hij als zelfstandige aan de slag te gaan.
"Het gaat goed, ik mag zeker niet klagen: ik heb leuke opdrachtgevers, velen heb ik via mijn netwerk leren kennen. Het is wel hard werken, maar het is hartstikke leuk en geeft veel voldoening. Mooie dingen maken met fijne opdrachtgevers, dat is toch wel waar je op hoopt als je voor jezelf begint."
Hij wil de zaken niet mooier voorstellen dan ze zijn, want de wind zit niet altijd mee, ook al werk je hard. "Er zijn pieken en dalen, en die zijn sinds corona ook wel wat extremer geworden, moet ik zeggen. Maar ik ben blij dat ik ook in deze tijd voldoende opdrachten heb."
Het mooie van Groningen is voor Jochem niet alleen dat er veel ruimte is voor de ontwikkeling van creatieve bedrijvigheid, maar ook dat er prettige opdrachtgevers zijn. "Veel opdrachtgevers staan open voor de inbreng van ontwerpers, en ze laten merken dat zij weten hoe het werkt. Ze geven ons in vertrouwen veel vrijheid, en daar wordt het project beter van, maar ook de makers."
Gevraagd of er nog iets ontbreekt in Groningen aan het werkklimaat voor creatieven, moet Jochem heel even nadenken. Dan zegt hij: "Het zou prettig zijn als opdrachtgevers en jonge, talentvolle makers elkaar vaker ergens zouden kunnen ontmoeten, een plek waar ze elkaar kunnen tegen komen. Dat zou voor de verdere ontwikkeling zeer waardevol zijn."
In elk geval is hij nog steeds blij met zijn keuze om als zelfstandige in de creatieve sector te gaan werken. "Je komt in contact met veel verschillende mensen, sectoren en opdrachtgevers waar je vaak intensief mee gaat samen werken. Uiteindelijk werk je samen aan een goed doel: een mooi product maken om de opdrachtgever zichtbaar te maken. Als ontwerper ben je maar een heel klein radertje, dat bijdraagt aan het eindproduct. Maar wel een belangrijk radertje, wanneer je er in slaagt om voor de opdrachtgever meer mensen te bereiken", aldus Jochem Koopman.
==
Meer informatie:
Webste:https://jochem.studio/
Instagram: https://www.instagram.com/jochem.studio