Economie

Kansen of geldverspilling? Dit vinden Groningers van de Lelylijn

De inwoners van Groningen zijn in meerderheid positief over de komst van de Lelylijn, blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Sociaal Planbureau Groningen, Planbureau Fryslân en Trendbureau Drenthe. De nieuwe spoorlijn, die Groningen beter moet verbinden met de rest van Nederland, wordt gezien als een grote vooruitgang voor de regio.


Leestijd: 1 minuut

Foto: Stella Dekker
Foto: Stella Dekker

Het onderzoek, waaraan 141 inwoners meededen via scenarioworkshops, keek naar de voor- en nadelen van de Lelylijn. De workshops vonden plaats in Groningen stad, de regio Leek/Tolbert en andere delen van Noord-Nederland. Deelnemers waren verdeeld in verschillende groepen zoals jongeren, studenten, werkenden en gepensioneerden.

Groningers zien vooral voordelen in de komst van de Lelylijn. Een betere verbinding met de rest van Nederland wordt als een groot pluspunt gezien. Hierdoor wordt niet alleen de bereikbaarheid beter, maar komen er waarschijnlijk ook meer gespecialiseerde banen naar de regio. Mensen verwachten dat ze makkelijker naar hun werk kunnen en dat er meer voorzieningen beschikbaar komen.

Er zijn wel wat verschillen tussen de leeftijdsgroepen. Jongvolwassenen, zoals scholieren en studenten, zijn enthousiast over de mogelijkheden voor werk, wonen en bereikbaarheid die de Lelylijn biedt. Maar de 65-plussers maken zich wat meer zorgen. Zij denken meer aan de mogelijke negatieve effecten, zoals de impact op de natuur en de unieke eigenschappen van de regio.

Plannen in volle gang

De plannen voor de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Groningen, Leeuwarden en Lelystad, bevinden zich in een beslissende fase. De exacte route is nog niet definitief vastgelegd, maar tegen het najaar van 2024 verwacht het Rijk een favoriete optie te kiezen in samenwerking met de regio.

De financiering vormt een essentieel onderdeel van dit proces. Het kabinet heeft al 3 miljard euro toegezegd volgens het Coalitieakkoord, maar de overheid kijkt ook naar financiële steun van de regio en mogelijk van Europese fondsen. Als de Lelylijn onderdeel wordt van het Europese spoornetwerk (TEN-T), kan dit resulteren in een subsidie van de EU, afhankelijk van goedkeuring door het Europees Parlement.