“In een opwelling zijn we begonnen”, zegt Niek Strous, General Manager bij WestCord Market Hotel. Samen met een groep ondernemers zet hij zich in om van
de Nieuwe Markt een plek te maken met veel bedrijvigheid. “Er zit hier een hoop nieuwe ondernemersbloed, bijvoorbeeld bij Blue Bananas, Stach en Donna’s, maar ook ’t Feithhuis is een van de aanjagers. We vinden het leuk om gezamenlijk dingen
te gaan organiseren om de markt aantrekkelijker te maken.”
“We willen vooral inzetten op kleinschaligere evenementen”, vertelt Strous. De ruimte op het plein is simpelweg veel beperkter dan op de Grote Markt of de Vismarkt. “We denken daarbij vooral aan evenementen voor families met kinderen.”
Evenementen maken de Nieuwe Markt niet alleen aantrekkelijker voor bezoekers. Drukte op het plein zorgt ook voor extra gasten in de omliggende horecagelegenheden. “We merken de bedrijvigheid op de markt vooral in ons
restaurant en het bijbehorende terras”, vertelt Strous uit ervaring.
“Op Koningsdag wilden we eigenlijk al van start gaan. Maar helaas: we waren te laat met de vergunning voor een evenement. Daarna zijn we als ondernemers om de tafel gaan zitten met de gemeente en de Groningen City Club om te kijken hoe we dit wel goed kunnen aanpakken.”
En zo begint alles steeds meer vorm te krijgen. “De gemeente en de GCC denken met ons mee over de programmering, hebben ons gewezen op het aanvragen fondsen én hebben ons in contact gebracht met partijen die interesse hebben in
evenementen op de Nieuwe Markt, waaronder de Keiweek en het event 050&mode”, zegt Strous.
“We willen echt een verlengstuk worden van de Grote Markt,” vertelt Strous over de ambities voor de Nieuwe Markt. “We willen aansluiten bij bestaande evenementen, maar daarnaast ook onze eigen evenementen organiseren. Zo
mikken we voor deze zomer op een zomers terrassenfestival met aanstormend talent.”