Het doel is de problemen zo snel mogelijk op te lossen zodat de ondernemer verder kan. Het startpunt is een persoonlijk gesprek. Vanaf 23 juni gaat een tweede campagne van start om ZZP’ers te wijzen op de mogelijkheden van Perron ZZP.
Van TOZO-aanvraag tot wegvallen van inkomen
De problemen voor ZZP’ers die zijn ontstaan als gevolg van corona, zijn uiteenlopend. Zo kan het gaan om een aanvraag voor de TOZO die niet goed wordt ingevuld met oplopende schulden tot gevolg. Of een totaal wegvallen van inkomen waardoor de vaste privélasten niet meer kunnen worden betaald. In een aantal gevallen vraagt de nieuwe situatie ook om een plotselinge omschakeling in het ondernemerschap. De coronamaatregelen zorgen voor een veel meer digitale invulling van werkzaamheden of samenwerking. Ondernemers realiseren zich dan ook dat er een steviger basis onder hun bedrijf moet komen om een eventuele nieuwe crisis te overleven.
ZZP’ers zijn van nature gewend zijn om hun eigen boontjes te doppen. En dan is het vragen om hulp geen gemakkelijke stap. Dit was ook de ervaring van Fokko, die al 23 jaar succesvol was met zijn kleermakerij in theaterkostuums en Japanse theetuin.
Uit de zorgen
“Bij het aanvragen van de TOZO 2 is er iets misgegaan bij het invullen. Dan ontdek je hoe systemen werken. Ik kreeg niet alleen een veel te lage bijdrage om van te kunnen bestaan, maar moest ook nog TOZO 1 gaan terugbetalen, en wel per direct. Op een gegeven moment ging het écht niet meer. Ik besloot, om te overleven, mijn machines te verkopen Dat is een hele zware beslissing. Een vriend van me wees me op Perron ZZP. Ik heb daar aangeklopt voor advies. Het was de laatste strohalm eigenlijk. Ik wist wel dat ik iets moest doen, maar ik wist niet meer wát ik nog kon doen. De hulp die er vervolgens werd geboden was zeer positief. Er werd direct de juiste actie ondernomen. Het heeft ertoe geleid dat mijn verkeerde opgave van de TOZO is gecorrigeerd en ik nu langzaam uit de financiële zorgen kom.”
Vanaf 23 juni start Perron ZZP met een vervolgcampagne. Via onder andere de social media-kanalen en lokale media worden ZZP’ers gewezen op de mogelijkheden van het hulploket. Drie ZZP’ers die in het verleden een beroep deden op Perron ZZP en nu geholpen zijn, vertellen hun ervaringen in de campagne.
Meer informatie:
Klaar Zegers
k.zegers@ikonderneemhet.nl
perronzzp@ikonderneemhet.nl
+316 51 39 94 99
Economie
Veel ZZP’ers hebben baat bij gratis hulploket Perron ZZP
Er zijn veel ZZP'ers die baat hebben bij het gratis hulploket Perron ZZP. Ze zijn bijvoorbeeld in de financiële problemen gekomen. Het hulploket heeft sinds de start in mei al 14 ondernemers geholpen. Voor veel ZZP’ers is het onduidelijk waar ze naar toe moeten voor gerichte hulp en ondersteuning. Perron ZZP brengt alle lijntjes naar mogelijke ondersteuning in beeld. En zorgt er vervolgens voor dat er snel de juiste actie wordt ondernomen.
Leestijd: 2 minuten