Het wordt wederom een bijzondere editie, zo belooft Elzinga. Niet alleen omdat het al de 35e jaargang is, maar ook omdat er dit keer – ijs en weder dienende weliswaar – géén coronarestricties zijn. Elzinga wijst op de editie van vorig jaar. “Het lijkt alweer zo lang geleden, maar toen mochten bezoekers alleen nog op vertoon van hun corona-app naar binnen”, blikt hij terug tegen de Groninger Ondernemers Courant. En het jaar daarvoor was er vanwege de pandemie zelfs alleen maar een online editie.
“Eindelijk weer een editie als vanouds”, zegt Elzinga over de komende Promotiedagen. Maar dan wél met een aantal nieuwe onderdelen, zoals het Huis van de Ondernemer. “De naam zegt het al: dit wordt de plek waar ondernemers elkaar kunnen ontmoeten”, zo vertelt de organisator over het spiksplinternieuwe plein, dat bestaat uit een theater, een partnerlounge, netwerkruimte en een eigen horecavoorziening. Het Plein is straks de plek voor lezingen en bijeenkomsten voor grote groepen, tot wel een paar honderd man.
Ook nieuw dit jaar is het Fryslân Hûs. Vorig jaar had de provincie Drenthe al een eigen plein, en nu dus ook de provincie Friesland. Volgens Elzinga zullen er enkele tientallen Friese en ook Drentse deelnemers zijn. Een andere nieuwkomer is The Health Club, een plein vol tips en tricks over beweging, voeding en mentale gezondheid.
Niet splinternieuw, maar wel in een nieuw jasje zit het Haven- en Industrieplein. “Samen met Groningen Seaports hebben we dit plein dit jaar een totaal nieuwe uitstraling gegeven. Ook het programma is vernieuwd, evenals de plek: een centrale locatie in de Expo 1.”
Zoals gezegd: het is dit jaar alweer de 35e editie van de Promotiedagen, de online editie van twee jaar geleden niet meegerekend. De eerste keer was in 1987. Michel Elzinga was er toen al bij, als zoon van de oprichter en organisator Paul Elzinga. “Of er in die jaren veel veranderd is? Qua inhoud niet zozeer: het ging en gaat nog steeds voor een groot deel om het leggen van persoonlijk contact. Dat was én is van ongekende waarde voor bedrijven.”
Toch ziet Elzinga ook grote verschillen: “Vroeger sleepten ondernemers soms busjes en aanhangwagens vol spul mee: kranen, kozijnen, maar net wat ze verkochten. De komst van internet wen websites heeft dat overbodig gemaakt.” Nieuw daarentegen is zijn de informatieve en inspirerende beursonderdelen: workshops, masterclasses en bijeenkomsten.
De Promotiedagen trekken traditiegetrouw zo’n 20.000 bezoekers.
Bedrijvenverenigingen
Rondom de stand van de gemeente Groningen, in de Expo 1, zijn ook de stands van de bedrijvenverenigingen te vinden. VBNO is er met een eigen netwerkplein en ook Bedrijvenvereniging ZO staat er met een netwerkstand. Dit jaar zijn daar voor het eerst ook WEST en de Groningen City Club te vinden.
Bij de stand van Groningen Werkt Slim kunnen ondernemers terecht voor advies en informatie over duurzaam ondernemen. En ook Groningen Bereikbaar is weer van de partij: adviseurs van GB helpen bezoekers graag op weg op het gebied van bereikbaarheid en duurzame mobiliteit.