Doel van deze campagne is om het aantal innovatieve startups en andere bedrijven in het Noorden te vergroten, en om Noord-Nederland als innovatieve regio in de markt te profileren. De campagne TopDutch is een voortzetting van een gelijknamig initiatief van enkele jaren geleden, dat door interne strubbelingen op een laag pitje was komen te staan. Maar het merk is nu onderdeel van de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij (NOM), dat een enorm netwerk heeft, kennis en ervaring waardoor het makkelijker wordt om, na eerste contacten, nieuwe innovatieve bedrijven naar het Noorden te halen.
De lancering van het vernieuwde TopDutch, en haar website, vond plaats in Allardsoog, een plaats waar de drie Noordelijke provincies elkaar raken.
Simon Kloppenburg, verantwoordelijk voor de campagne, gaf blijk van nieuw elan en veel ambitie bij TopDutch. “Wij willen in het Noorden het Sillicon Valley van de start-ups worden. Wij gaan Noord-Nederland letterlijk op de kaart zetten, waardoor het bijna vanzelfsprekend wordt dat jonge buitenlandse bedrijven met grote potentie om zich verder te ontwikkelen kiezen voor Noord-Nederland als regio om zich te vestigen”.
Top Dutch hoopt door hier interessante veelbelovende bedrijven naar toe te lokken er in de toekomst een einde komt aan een brain-drain, waarbij jonge mensen na hun studie in het Noorden verhuizen naar de Randstad of het Zuiden om daar een baan te vinden.
De Drentse gedeputeerde Henk Brink (VVD) vatte de betekenis en de missie van TopDutch bondig samen. “Met TopDutch mogen wij in het Noorden de kop boven het maaiveld uit gaan steken. En dat zullen we doen in eendrachtige samenwerking met de provincies Groningen, Friesland en Drenthe”.