Maar waarom? Omdat het slecht met ze gaat of omdat ze hulp nodig hebben? Nee, het zijn vaak juist de succesvolle ondernemers die bij een business coach aan de bel trekken. Steeds meer ondernemers – en daar zit de groei – beseffen zich dat business coaching bijdraagt aan zakelijke groei. In gesprek met business coach John Sportel praten we over het verdwijnen van de taboe rondom coaching, de groeiende aandacht voor vitaliteit op de werkvloer en over het inspelen op veranderingen in de markt.
Waar ondernemers vroeger vaker bij een coach aanklopten als het slecht met de zaken ging of ze hulp nodig hadden, ligt dat tegenwoordig anders. “Het zijn nu juist ondernemers die succesvol zijn die om hulp vragen. Vergelijk het maar met topsporters: hoe hoger het niveau hoe belangrijker de vraag naar goede coaching is”, legt John Sportel uit. Ook geeft hij aan dat het taboe rondom coaching aan het verdwijnen is. “Vroeger werd coaching gezien als een roep om hulp, nu draait het veel meer om persoonlijke ontwikkeling en efficiënte bedrijfsvoering.”
Vitaliteit op de werkvloer is een populair thema voor bedrijven. Tal van onderzoeken toonden al aan dat de geestelijke en fysieke gesteldheid van werknemers van grote invloed is op hun prestaties. “Dit is voor ondernemers niet anders: ondernemers die zowel geestelijk als lichamelijk in topvorm zijn, presteren altijd beter. Er wordt tegenwoordig veel van ondernemers gevraagd en de werkdruk is vaak hoog. De truc is om de beschikbare energie goed over een dag te verdelen en in kaart te brengen wat energie kost, maar ook wat juist energie oplevert”, licht John Sportel toe.
De toenemende vraag naar business coaching onder ondernemers heeft nog een belangrijke reden: de markt verandert steeds sneller. En terwijl sommige ontwikkelingen op de markt enigszins voorspelbaar zijn, zijn andere dat totaal niet. “Neem het coronavirus, daar kon geen ondernemer zich op voorbereiden”, aldus John Sportel. “Toch probeer ik samen met bedrijven wel zoveel mogelijk te kijken hoe we in kunnen spelen op een markt die continu verandert. In mijn rol als adviseur en sparringpartner werk ik samen met ondernemers aan nieuwe ideeën en rollen we business strategieën uit. En ondanks dat het continu inspelen op veranderingen soms knap lastig kan zijn, is het ook wel weer de charme van ondernemen.”