Economie

Partnerbijdrage

Zo creëer je een coronaproof kantoor voor je werknemers

Hoewel de huidige pandemie ertoe leidt dat een groot deel van de Nederlandse bevolking vanuit huis werkt, zal dit op termijn veranderen. Ook in de afgelopen maanden gingen veel mensen weer een of twee dagen naar kantoor. Op welke manier voorkom je, dat je kantoor een cluster wordt met besmettingen? Hoe zorg je dat medewerkers voldoende afstand tot elkaar kunnen houden? In dit artikel zetten we de verschillende mogelijkheden op een rijtje. Mocht men straks ook vaker thuis blijven werken, dan is het raadzaam hen het juiste kantoormeubilair aan te bieden. Klachten aan de rug en nek kunnen zo voorkomen worden.


Leestijd: 1 minuut

Bijna veertig procent van de Groningers werkt sinds corona volledig thuis
Bijna veertig procent van de Groningers werkt sinds corona volledig thuis

Allereerst is het belangrijk dat collega’s niet tegen elkaar aan lopen. Dit voorkom je door te werken met looproutes binnen je kantoor. Zorg er bijvoorbeeld voor dat medewerkers het kantoor via de ene trap binnenkomen en deze via een andere verlaten. Ook in de kantine is het belangrijk om te werken met looproutes. Motiveer personeel om zo goed mogelijk op hun werkplek te blijven zitten, zodat loopbewegingen tot een minimum beperkt worden. Voor de lunch kun je werken met shifts, mocht het restaurant niet groot genoeg zijn om iedereen anderhalve meter afstand tot elkaar te laten houden.

Binnen steeds meer kantoren wordt gekozen voor een kantoortuin. Geen losse kamers meer, maar een grote en open ruimte. Hoewel dit verschillende voordelen biedt, is het tijdens de huidige pandemie voornamelijk nadelig. Zorg dat werkplekken worden afgeplakt, zodat medewerkers voldoende afstand tot elkaar houden. Het kan ertoe leiden dat er onvoldoende plekken zijn om iedereen op kantoor te ontvangen. Werk ook nu in shifts, waarbij medewerkers elkaar per dag afwisselen. Richting de toekomst zou je voor een andere indeling op de werkvloer kunnen kiezen of bijvoorbeeld kunnen werken met schotten tussen werkplekken.

Steeds meer werkgevers bieden hun werknemers de mogelijkheid om kantoormeubelen mee naar huis te nemen. Na afloop van de pandemie brengt een medewerker deze meubelen weer terug. Het voordeel hiervan is dat een medewerker zelf niet hoeft te investeren in kantoormeubilair en daarbij klachten aan het lichaam voorkomen kunnen worden. Een alternatief is het aanbieden van een budget, waarmee medewerkers zelf kantoormeubelen uit kunnen zoeken. Dit zouden zij onder meer bij Havic Kantoormeubelen kunnen doen. Een partij met een breed scala aan bureaus en bureaustoelen.